Święty Andrzej był pierwszym ze wszystkich 12. powołanych Apostołów oraz pierwszym Apostołem Słowian co jest szczególnie ważne dla nas.
Święty Andrzej Apostoł pochodził z Betsaidy, miasta położonego na północnym wybrzeżu Jeziora Galilejskiego (zwanego Jeziorem Genezaret lub Morzem Tyberiadzkim). Był Żydem, rybakiem, bratem Apostoła Piotra, nie miał żony. Wraz z Piotrem przeniósł się do Kafarnaum do własnego domu i tam zajmowali się rybołówstwem.
Gdy św. Jan Chrzciciel zaczął głosić mające nastąpić nadejście Mesjasza, stał się jego najbliższym uczniem. Jan Chrzciciel skierował Andrzeja i przyszłego Apostoła Jana Teologa do Chrystusa, wskazując, że to On jest Barankiem Bożym.
Andrzej jako pierwszy został powołany przez Chrystusa do służby apostolskiej. Stąd też przydomek „Pierwszy Powołany” (gr. Protokletos), często przydomek Andrzeja występuje wraz z jego imieniem.
Św. Jan Teolog tak opisuje
powołanie Andrzeja przez Chrystusa do grona Apostołów:
J 1,35 Nazajutrz Jan znowu stał w tym miejscu wraz z
dwoma swoimi uczniami
J 1,36 i gdy zobaczył przechodzącego Jezusa, rzekł:
”Oto Baranek Boży”.
J 1,37 Dwaj uczniowie usłyszeli, jak mówił, i poszli za
Jezusem.
J 1,38 Jezus zaś odwróciwszy się i ujrzawszy, że oni
idą za Nim, rzekł do nich: ”Czego szukacie?” Oni powiedzieli do Niego: ”Rabbi!
- to znaczy: Nauczycielu - gdzie mieszkasz?”
J 1,39 Odpowiedział im: ”Chodźcie, a zobaczycie”.
Poszli więc i zobaczyli, gdzie mieszka, i tego dnia pozostali u Niego. Było to
około godziny dziesiątej.
J 1,40 Jednym z dwóch, którzy to usłyszeli od Jana i
poszli za Nim, był Andrzej, brat
Szymona Piotra.
Według Ewangelii św. Mateusza,
tak to wyglądało:
Mt 4,18 Gdy [Jezus] przechodził
obok Jeziora Galilejskiego, ujrzał dwóch braci, Szymona, zwanego Piotrem, i
brata jego, Andrzeja, jak zarzucali sieć w jezioro; byli bowiem rybakami.
Mt 4,19 I rzekł do nich: ”Pójdźcie
za Mną, a uczynię was rybakami ludzi”.
Św. Marek w swojej
Ewangelii tak opisuje to wydarzenie:
Mk 1,16 Przechodząc obok Jeziora
Galilejskiego, ujrzał Szymona i brata Szymonowego, Andrzeja, jak zarzucali sieć
w jezioro; byli bowiem rybakami.
Mk 1,17 Jezus rzekł do nich:
”Pójdźcie za Mną, a sprawie, że się staniecie rybakami ludzi”.
Mk 1,18 I natychmiast zostawili
sieci i poszli za Nim.
Św. Łukasz zaś łączy
powołanie Andrzeja z cudownym połowem ryb:
Łk 5,01 Pewnego razu - gdy tłum cisnął
się do Niego aby słuchać słowa Bożego, a On stał nad jeziorem Genezaret -
Łk 5,02 zobaczył dwie łodzie, stojące
przy brzegu; rybacy zaś wyszli z nich i płukali sieci.
Łk 5,03 Wszedłszy do jednej łodzi,
która należała do Szymona, poprosił go, żeby nieco odbił od brzegu. Potem
usiadł i z łodzi nauczał tłumy.
Łk 5,04 Gdy przestał mówić, rzekł
do Szymona: ”Wypłyń na głębię i zarzućcie sieci na połów!”.
Łk 5,05 A Szymon odpowiedział:
”Mistrzu, całą noc pracowaliśmy i niceśmy nie ułowili. Lecz na Twoje słowo zarzucę
sieci”.
Łk 5,06 Skoro to uczynili, zagarnęli
tak wielkie mnóstwo ryb, że sieci ich zaczynały się rwać.
Łk 5,07 Skinęli więc na wspólników
w drugiej łodzi, żeby im przyszli z pomocą. Ci podpłynęli; i napełnili obie łodzie,
tak że się prawie zanurzały.
Łk 5,08 Widząc to Szymon Piotr
przypadł Jezusowi do kolan i rzekł: ”Odejdź ode mnie, Panie, bo jestem człowiek
grzeszny”.
Łk 5,09 I jego bowiem, i wszystkich
jego towarzyszy w zdumienie wprawił połów ryb, jakiego dokonali;
Łk 5,10 jak również Jakuba i Jana,
synów Zebedeusza, którzy byli wspólnikami Szymona. Lecz Jezus rzekł do Szymona:
”Nie bój się, odtąd ludzi będziesz łowił”.
Łk 5,11 I przyciągnąwszy łodzie do
brzegu, zostawili wszystko i poszli za Nim.
Według wszystkich Ewangelii
powołanie Andrzeja miało miejsce nad Jeziorem Galilejskim.
W Ewangelii według św. Jana,
Apostoł Andrzej pojawia się jeszcze dwa
razy - pierwszy raz, gdy prowadzi dialog z Chrystusem o chlebach i rybach,
przed cudownym nakarmieniem pięciu tysięcy ludzi:
J 6,08 Jeden z uczniów Jego, Andrzej, brat Szymona Piotra, rzekł do Niego:
J 6,09 ”Jest tu jeden chłopiec, który ma pięć chlebów jęczmiennych
i dwie ryby, lecz cóż to jest dla tak wielu?”
J 6,10 Jezus zatem rzekł: ”Każcie ludziom usiąść!” A w
miejscu tym było wiele trawy. Usiedli więc mężczyźni, a liczba ich dochodziła
do pięciu tysięcy.
J 6,11 Jezus więc wziął chleby i odmówiwszy dziękczynienie,
rozdał siedzącym; podobnie uczynił z rybami, rozdając tyle, ile kto chciał.
Drugi raz u św. Jana, Andrzej pojawia się, kiedy razem z Filipem (przyszły Apostoł) przyprowadzili do
Chrystusa pogańskich Greków.
J 12,20 A wśród tych, którzy
przybyli, aby oddać pokłon [Bogu] w czasie święta, byli też niektórzy Grecy.
J 12,21 Oni więc przystąpili do
Filipa, pochodzącego z Betsaidy Galilejskiej, i prosili go mówiąc: ”Panie,
chcemy ujrzeć Jezusa”.
J 12,22 Filip poszedł i powiedział Andrzejowi. Z kolei Andrzej i Filip
poszli i powiedzieli Jezusowi.
J 12,23 A Jezus dał im taką
odpowiedz: ”Nadeszła godzina, aby został uwielbiony Syn Człowieczy.
W Ewangelii według św. Marka, Andrzej
ukazany jest jako jeden z czterech uczniów Chrystusa, przed którymi Jezus na
Górze Oliwnej pokazał przyszłe losy świata:
Mk 13,01 Gdy wychodził ze świątyni,
rzekł Mu jeden z uczniów: ”Nauczycielu, patrz, co za kamienie i jakie budowle!”
Mk 13,02 Jezus mu odpowiedział:
”Widzisz te potężne budowle? Nie zostanie tu kamień na kamieniu, który by nie
był zwalony”.
Mk 13,03 A gdy siedział na Górze
Oliwnej, naprzeciw świątyni, pytali Go na osobności Piotr, Jakub, Jan i Andrzej:
Mk 13,04 ”Powiedz nam, kiedy to nastąpi?
I jaki będzie znak, gdy to wszystko zacznie się spełniać?”
Mk 13,05 Wówczas Jezus zaczął im mówić:
”Strzeżcie się, żeby was kto nie zwiódł.
Mk 13,06 Wielu przyjdzie pod moim
imieniem i będą mówić: Ja jestem. I wielu w błąd wprowadza.
Mk 13,07 Kiedy więc usłyszycie o
wojnach i pogłoskach wojennych, nie trwóżcie się! To się musi stać, ale to
jeszcze nie koniec.
Mk 13,08 Powstanie bowiem naród
przeciw narodowi i królestwo przeciw królestwu; będą miejscami trzęsienia
ziemi, będą klęski głodu. To jest początek boleści.
Mk 13,09 A wy miejcie się na baczności.
Wydawać was będą sądom i w synagogach będą was chłostać. Nawet przed
namiestnikami i królami stawać będziecie z mego powodu, na świadectwo dla nich.
Mk 13,10 Lecz najpierw musi być
głoszona Ewangelia wszystkim narodom.
Po śmierci Chrystusa na Krzyżu, po Jego
Zmartwychwstaniu oraz zesłaniu Ducha Świętego na Apostołów, rzucono losy,
któremu z Apostołów przypadną poszczególne tereny do głoszenia Słowa Bożego. Andrzejowi przypadły: Bitynia, Pont,
Chalcedon, Bizancjum, Tracja, Macedonia (do Morza Czarnego i Dunaju), Tesalia,
Hellada, Achaja, Amintin, Trapezunt, Herakleia i Amastrida. Andrzej przechodził
po kolei wszystkie te kraje gorliwie głosząc Słowo Boże, za które był
prześladowany. Najwięcej ucierpiał w Synopie (północna Turcja), gdzie został
obalony na ziemię i ciągnięty za ręce i nogi, podczas wleczenia po ziemi, był
bity bierwionami, obrzucany kamieniami, wyrywano mu palce i wybijano zęby. Po
tylu męczarniach Andrzej mocą łaski Zbawiciela, został cudownie uzdrowiony ze
wszystkich ran.
Po takich tragicznych zdarzeniach z Synopy, Andrzej udał się dalej do Neocezarei, Samomaty, Alanty, kraju Basków, Zygów i Królestwa
Bosforu. Następnie popłynął do Bizancjum (późniejszy Konstantynopol), gdzie
jako pierwszy nauczał wiary o Chrystusie Zbawicielu. W niektórych źródłach
można znaleźć, że Andrzej był założycielem Konstantynopola i jego pierwszym
biskupem. Po umocnieniu się wiary w tym mieście mianował na biskupa Bizancjum
apostoła Stachysa a sam udał się do Pentu, na wybrzeżu Morza Czarnego,
następnie do Scytii (obszar między Dnieprem a Donem do ujścia Dunaju) oraz do
Chersonezu na Krymie.
Prawosławni Rumuni wierzą, że apostoł Andrzej był pierwszym głosicielem Chrystusa w Scytii Małej dla miejscowych Dacjanów (delta Dunaju na pograniczu Rumunii i Bułgarii). Rumuńska Cerkiew Prawosławna wskazuje jaskinię, w której modlił się apostoł Andrzej oraz miejscowość Capuzu w której Apostoł miał chrzcić miejscową ludność. Według tradycji cerkiewnej apostoł Andrzej po rzece Dniepr dotarł do wzgórz kijowskich w kraju Rusinów (obecna Ukraina), na których to wzgórzach Andrzej wzniósł krzyż i ogłosił, że Łaska Boża zamieszka w tym miejscu. Przepowiedział, że w tym miejscu powstanie wielkie miasto z wieloma Domami Bożymi. Wiele źródeł mówi również, że apostoł Andrzej spod wzgórz kijowskich poszedł dalej na północ do Nowogrodu, skąd przez ziemie Waregów przybył do Rzymu, a następnie udał się do Epiru nad Morzem Jońskim.
Z Epiru Andrzej udał się do Tracji i na Peloponez, gdzie w miejscowości Parras uzdrawiał ludzi, m.in. żonę zarządcy
miasta Maksymillę i jego brata Stratokiusza. Po uczynionych cudach oraz dzięki
gorliwemu głoszeniu słowa Bożego, prawie wszyscy mieszkańcy Parrasu zostali
ochrzczeniu i przyjęli chrześcijaństwo. Zarządca Parrasu, Egeat Antypat pomimo
naocznemu doświadczaniu cudów uczynionych przez Andrzeja nie przyjął chrztu
pozostając poganinem. Andrzej kilkakrotnie przekonywał Egeata do wiary w
Chrystusa jednak nadaremnie i dodatkowo tak rozsierdził zarządcę, że ten skazał
go na śmierć krzyżową. Andrzeja nie
przybijano gwoździami tylko przywiązano do krzyża w kształcie litery X sznurami,
aby cierpienia przed śmiercią trwały jak najdłużej. Andrzej wisząc na krzyżu
nie dość, że nie wyrzekł się swojej wiary to aż do śmierci przez trzy dni
nauczał tłumy głosząc Słowo Boże. Wyznawał wiarę w Chrystusa i pouczał jak
należy wierzyć w Zbawiciela oraz jak umieć cierpieć i umierać za wiarę. Po śmierci Andrzeja, żona Egeata, która
została wcześniej uzdrowiona przez Andrzeja, z wielką pobożnością i szacunkiem
zdjęła z krzyża ciało umęczonego Andrzeja i je pochowała.
Nie jest ustalona dokładna data śmierci męczennika Andrzeja. Prawosławie przyjmuje, że był to 30 listopad 62 roku. Inne
źródła mówią o 65 lub około 70 roku. Krzyż w kształcie litery X na którym
umierał Andrzej, później był nazwany „Krzyżem Świętego Andrzeja”, który
umieszczany jest przed przejazdami kolejowymi, dlatego, że Święty Andrzej jest
patronem podróżnych.
W 356 roku jego relikwie przewieziono z Patras do Konstantynopola i umieszczono w świątyni Świętych Apostołów obok relikwii
apostoła Łukasza oraz apostoła Tymoteusza. W VIII wieku irlandzki mnich
imieniem Reguluj przewiózł relikwie apostoła Andrzeja do Szkocji, gdzie
umieszczono je w katedrze miasta St. Andrews, położonym na wschodnim wybrzeżu
kraju. Miasto to otrzymało nazwę na cześć apostoła i stało się duchową stolicą
Królestwa Szkockiego. W rzeczywistości potwierdzone jest to, że w 1202 roku,
gdy krzyżowcy zajęli Konstantynopol, zabrali ze sobą relikwie apostoła i
umieścili je w Amalfi (rejon Kampanii), .niedaleko Neapolu.
W 1461 roku relikwia głowy apostoła została podarowana przez
bizantyjskiego księcia Morei Tomasza Paleologa papieżowi Piusowi II, który umieścił je w Bazylice św. Piotra w Rzymie. W 1464 roku
papież Paweł VI, w geście dobrej woli wobec Greckiej Cerkwi Prawosławnej,
przekazał relikwiarz z cząsteczkami relikwii świętego (palec i część czaszki)
do Konstantynopola. W 1980 roku rzymskokatolicki arcybiskup Marsylii Roger
Etchegaray zwrócił też prawosławnym Grekom część relikwii krzyża św. Andrzeja,
na którym zmarł apostoł. Różne fragmenty jego relikwii znajdują się w wielu
świątyniach na całym świecie, a prawa ręka apostoła w moskiewskim patriarszym
soborze Chrztu Pańskiego, tzw. Sobór Bogojawleński.
Apostoł Andrzej uważany jest za patrona Patriarchatu
Konstantynopolitańskiego. Również Rosyjska Cerkiew Prawosławna,
która przyjęła wiarę z Bizancjum, gdzie sukcesja apostolska prowadzona jest od
apostoła Andrzeja - uważa go za swojego patrona. Ponadto Andrzej stał się patronem narodów słowiańskich oraz państw i
krain takich jak: Szkocja, Grecja, Rosja, Hiszpania,
Niderlandy, Burgundia, Bitynia, Niemcy, Prusy, Szlezwik, Luksemburg oraz wyspy Sardynia i miasta Amalfi. Miast: Neapol, Mantua, Pont, Agde,
Baeza, Bordeaux, Brescia, Brugia, Hanower, Orange, Pesaro, Rawenna i Rochester.
Jest opiekunem małżeństw, kobiet w ciąży i
dzieci, wspomaga żeglarzy szczególnie podczas sztormów, rybaków i handlujących
rybami, powroźników, woziwodów, rzeźników, górników Orędownik zakochanych, wspomaga w sprawach matrymonialnych i wypraszaniu
potomstwa.
W ikonografii apostoł Andrzej posiada
od początku indywidualne cechy. Przedstawiany jest jako starzec o kręconych,
siwych i gęstych włosach, krzaczastej, krótkiej i rozdwojonej brodzie. Jako
apostoł nosi przeważnie długi płaszcz, jako rybak - krótką tunikę. Jego głównym
atrybutem jest krzyż w kształcie litery X, będący symbolem śmierci za
Chrystusa. Na ikonach ruskich apostoł
Andrzej, jako patron Rusi, często wyróżniany jest spośród innych apostołów
strojem i gestem. W przedstawieniach indywidualnych przeważnie ukazywany jest
ze zwojem Pisma w dłoniach. Na zwoju najczęściej znajduje się napis: „Nie
pozwól mi, Panie mój Jezusie Chrystusie, bym skalał cokolwiek” lub
„Przestrzegajcie przykazań Pańskich”.
Apostoł występuje też m.in. na ikonach Soboru Dwunastu Apostołów, wśród innych jedenastu najbliższych uczniów Chrystusa w scenach z
Jego życia, takich jak: „Wjazd Pański do Jerozolimy”, „Ostatnia Wieczerza”,
„Zmartwychwstanie Pańskie”, „Wniebowstąpienie Pańskie” oraz na ikonach Zesłania
Ducha Świętego na apostołów i Zaśnięcia Matki Bożej.
Święto Św. Andrzeja Apostoła,
przypada w Kościołach wschodnich jak i zachodnich w dniu 30 listopada. W Szkocji należącym do Zjednoczonego Królestwa,
gdzie św. Andrzej jest patronem tego kraju oraz cieszy się ogromnym kultem,
dzień 30 listopada jest świętem narodowym, uchwalonym 15 stycznia 2007 roku za
zgodą królowej Elżbiety II. St. Andrew’s Day to jedno z najważniejszych
wydarzeń, bardzo hucznie obchodzone przez Szkotów na całym świecie. W tym dniu
na stołach królują ryby z racji tego, że św. Andrzej jest patronem rybaków,
odbywają się pokazy fajerwerków, organizowane są parady czy targi z lokalną
żywnością. Podczas takich spotkań opowiadane są różne historie związane z
patronem oraz historią kraju. Jedna z legend mówi, że w roku 832 Angus II
poprowadził Piktów i Szkotów do bitwy z liczebniejszą armią Anglików. Ponieważ
armia jego była skazywana na porażkę Angus II modlił się do św. Andrzeja
obiecując, że jeśli wygra tą bitwę to uczyni Go patronem Szkocji. Tuż przed
bitwą na niebie pojawiły się białe chmury w kształcie litery X, które tak
podbudowały na duchu żołnierzy, że bitwa ta został wygrana. Angus II dotrzymał
słowa i ogłosił św. Andrzeja patronem Szkocji. W roku 1320 przy podpisywaniu
Deklaracji ogłaszającej niepodległość Szkocji z Arbroath, św. Andrzej stał się
oficjalnym patronem niepodległej wówczas Szkocji.
W Polsce znajduje się
ponad 120 kościołów,
których patronem jest św. Andrzej Apostoł.
Z dniem św. Andrzeja Apostoła lud polski łączył różne
przysłowia. Oto niektóre z nich: "Gdy św. Andrzej ze śniegiem bieży, sto
dni śnieg na polu leży"; "Kiedy na Andrzeja poleje, poprószy, cały
rok nie w porę rolę moczy lub suszy"; "Na św. Andrzeja dziewkom z
wróżby nadzieja".
Modlitwy do św. Andrzeja Apostoła
Wszechmogący wieczny Boże, św. Andrzej Apostoł
był głosicielem Ewangelii i pasterzem Twojego Kościoła,
pokornie prosimy Cię, aby nieustannie wstawiał się za nami.
Przez Chrystusa Pana naszego. Amen.
Jezu, tak często zwracasz się do nas ze swoim
wezwaniem.
Tak często stajesz u drzwi naszego serca i kołaczesz.
Ale my pozostajemy niemi i głusi na Twoje słowa.
Sami wolimy decydować o swoim życiu.
Boimy się pozostawić wszystko tak jak apostoł Andrzej i pójść
za Tobą.
Bo my przecież mamy tak wiele dóbr materialnych, tak wiele
zobowiązań, układów.
Pomóż nam, prosimy Cię, za wstawiennictwem apostoła Andrzeja
oderwać się od codziennych spraw, byśmy umieli dojrzeć potrzeby
bliźniego,
daj nam uczestnictwo w Twoich cudach, by tak, jak umacniały
wiarę św. Andrzeja,
prowadziły do pełni naszej wiary. Amen.
Przyprowadź nas
Ty pierwszy poznałeś Baranka Bożego i poszedłeś za
Nim. Z Twoim przyjacielem św. Janem przebywałeś u Jezusa przez cały dzień,
następnie przez całe swoje życie, a teraz całą wieczność. Jak przywiodłeś swego
brata św. Piotra do Chrystusa i wielu innych po nim, tak i nas przyprowadź.
Naucz wędrować z ludźmi do Pana w miłości i w całym oddaniu się Jemu. Pomóż nam
uczyć się lekcji krzyża, niesienia go codziennie bez skargi, aby zaprowadził
nas jak Ciebie do Jezusa. Amen.
Wszechmogący wieczny
Boże, św. Andrzej Apostoł był głosicielem Ewangelii i pasterzem Twojego Kościoła, pokornie prosimy
Cię, aby nieustannie wstawiał się za nami. Przez Chrystusa Pana naszego. Amen.
Jezu, tak często zwracasz się do nas ze swoim wezwaniem.
Tak często stajesz u drzwi naszego serca i kołaczesz.
Ale my pozostajemy niemi i głusi na Twoje słowa.
Sami wolimy decydować o swoim życiu.
Boimy się pozostawić wszystko tak jak apostoł Andrzej i pójść za Tobą.
Bo my przecież mamy tak wiele dóbr materialnych, tak wiele zobowiązań, układów.
Pomóż nam, prosimy Cię, za wstawiennictwem apostoła Andrzeja
oderwać się od codziennych spraw, byśmy umieli dojrzeć potrzeby bliźniego,
daj nam uczestnictwo w Twoich cudach, by tak jak umacniały wiarę św. Andrzeja,
prowadziły do pełni naszej wiary. Amen.
Litania do św. Andrzeja Apostoła
Kyrie eleison, Chryste eleison, Kyrie
eleison
Chryste
usłysz nas, Chryste wysłuchaj nas.
Ojcze z
nieba Boże, zmiłuj się nad nami.
Synu,
Odkupicielu świata Boże, zmiłuj się nad
nami.
Duchu
Święty, Boże , zmiłuj się nad nami.
Święta
Trójco, Jedyny Boże, zmiłuj się nad nami.
Święta
Maryjo, módl się za nami.
Święta
Boża Rodzicielko, módl się za nami.
Święta
Panno nad pannami, módl się za nami.
Święta
Maryjo, Królowo Apostołów, módl się za
nami.
Święty
Andrzeju, chwalebny Apostole, módl się za
nami.
Święty
Andrzeju, pierwszy powołany, módl się za
nami.
Święty
Andrzeju, bracie św. Piotra, módl się za
nami.
Święty
Andrzeju, gorliwy wyznawco, módl się za
nami.
Święty
Andrzeju, prawdziwy przyjacielu Chrystusa, módl
się za nami.
Święty
Andrzeju, wierny sługo Boży, módl się za
nami.
Święty
Andrzeju, na opowiadanie Ewangelii powołany, módl się za nami.
Święty
Andrzeju, pierwszy z apostołów, którzy spotkali Jezusa, módl się za nami.
Święty
Andrzeju, pierwszy człowieku, który uwierzył w Jezusa jako Mesjasza i tę wiarę
zwiastował innym, módl się za nami.
Święty
Andrzeju, któryś przyprowadził brata do Jezusa, módl się za nami.
Święty
Andrzeju, który przywiodłeś brata do Mistrza, bo rozpoznałeś w Nim życie, módl się za nami.
Święty
Andrzeju, któryś ogłosił Piotrowi radosną nowinę: „Znaleźliśmy Mesjasza”, módl się za nami.
Święty
Andrzeju, któryś pozostał u Jezusa i nauczył się wiele, módl się za nami.
Święty
Andrzeju, niegdyś rybaku, a teraz dusz apostole, módl się za nami.
Święty
Andrzeju, nauczycielu i przewodniku Kościoła, módl się za nami.
Święty
Andrzeju, bracie rodzony Piotra i równy w śmierci sposobie, módl się za nami.
Święty
Andrzeju, głosicielu Ewangelii i pasterzu Kościoła, módl się za nami.
Święty
Andrzeju, jeden z dwóch uczniów św. Jana Chrzciciela, którzy
pierwsi poszli za Chrystusem, módl
się za nami.
Święty
Andrzeju, mężu błogosławiony, nauczający i rządzący w Kościele, módl się za nami.
Święty
Andrzeju, niech Twoja siec nas wyłowi z burzliwych świata odmętów, módl się za nami.
Święty
Andrzeju, któryś dla miłości Chrystusa i Jego Prawa poniósł męczeństwo, módl się za nami.
Święty
Andrzeju, poddany torturom tych, którzy nakazali zniszczyć wiarę, módl się za nami.
Święty
Andrzeju, pośredniku między Chrystusem a tymi, którzy w Jezusa jako Mesjasza
jeszcze nie uwierzyli, módl się za nami.
Święty
Andrzeju, powołany do grona uczniów Chrystusa razem ze swoim bratem Piotrem, módl się za nami.
Święty
Andrzeju, wierny uczniu św. Jana Chrzciciela, módl się za nami.
Święty
Andrzeju, usłyszałeś głos wzywającego Pana, natychmiast zostawiłeś sieci, i poszedłeś
po hojną nagrodę życia wiecznego, módl
się za nami.
Święty
Andrzeju, wezwany byłeś przez Pana, by z Piotrem głosić Nowinę, módl się za nami.
Święty
Andrzeju, niezmordowany głosicielu Słowa Bożego, módl się za nami.
Święty
Andrzeju, filarze Kościoła Bożego, módl
się za nami.
Święty
Andrzeju, postrachu mocarzów piekielnych, módl
się za nami.
Święty
Andrzeju, wspomożenie tonących w grzechach, módl
się za nami.
Święty
Andrzeju, mężu niebieskiej doskonałości, módl
się za nami.
Święty
Andrzeju, oświecenie biskupów, módl się
za nami.
Święty
Andrzeju, najwyższego Kapłana, Jezusa Chrystusa, naśladowco, módl się za nami.
Święty
Andrzeju, obrońco świata na Sądzie Ostatecznym, módl się za nami.
Święty
Andrzeju, któryś wypełnił dzieło Chrystusowe, módl się za nami.
Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata, przepuść nam, Panie!
Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata, wysłuchaj nas, Panie!
Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata, zmiłuj się nad nami!
Módl
się za nami święty Andrzeju.
Abyśmy
się stali godnymi obietnic Chrystusowych.
Módlmy
się. Wszechmogący Boże, święty Andrzej Apostoł był głosicielem Ewangelii i
Pasterzem Twojego Kościoła, pokornie Cię prosimy, aby nieustannie wstawiał się
za nami. Przez Chrystusa, Pana naszego. Amen.
Św.
Andrzeju,
Ty pierwszy poznałeś
Baranka Bożego i poszedłeś za Nim. Z Twoim przyjacielem św. Janem przebywałeś u
Jezusa przez cały dzień, następnie przez całe swoje życie, a teraz całą
wieczność. Jak przywiodłeś swego brata św. Piotra do Chrystusa i wielu innych
po nim, tak i nas przyprowadź. Naucz wędrować z ludźmi do Pana w miłości i w
całym oddaniu się Jemu. Pomóż nam uczyć się lekcji krzyża, niesienia go
codziennie bez skargi, aby zaprowadził nas jak Ciebie do Jezusa. Amen.
Modlitwa
do św. Andrzeja Apostoła (1857 r. z oryginalną pisownią)
Święty Andrzeju, Uczniu pojętny Chrystusów, w krzyżowej
śmierci naśladowco Jego, z prostaka wielkiego, wielki Apostole, i z rybaka ludołowco, wiele dusz Bogu
pozyskujący; któryś na jedno zawołanie Pańskie, porzucił swoję proffesyą i
siatki, a Bogu służyć zaczął. Niechaj i ja za twoją świętą przyczyną porzucę
świat, i to co mnie od zachowania prawa Boskiego, i miłości jego odrywa, i
dzieli serce moje, którem całem powinienem (powinnam) i pragnę kochać najlepsze
dobro moje, Boga, Niechaj się w krzyżu zakocham dla tego, że Zbawiciel mój na
nim drogie położył życie, i ty swoje Święty Apostole. Niech się kocham w
utrapieniach, znosząc je mile, i cierpliwie, a przez to przyniosę folgę
Jezusowi, i tobie, a sobie zapłatę. Ty zaś Chryste Jezu, przez prace
Apostolskie, i męczeństwo Świętego Andrzeja, daj nam do Ciebie tęsknić, Ciebie
przekładać nad życie, honor i dostatki, daj powołania twego, i instynktów
zawsze słuchać, a potym pozwól łaskawie Ciebie z Świętym Andrzejem i z
wszystkimi Świętymi chwalić, i kochać na wieki wieków, Amen.
Źródło: "Nabożeństwo codzienne ku nieustającej nigdy czci i chwale
Boga w Trójcy Jedynego, Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej i
Świętych Pańskich dla wygody ludzi nabożnych i zbawiennego dusz
chrześcijańskich pożytku z nowym rozmaitych modlitew przydatkiem krótko
zebrane", Poznań 1857.
Kod QR do tego wpisu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
edukacja.katolicka@gmail.com