„Kto nie modli się do Boga, modli się do diabła” (Papież Franciszek, 2013.03.14)
Charyzmatów jest wiele, a Duch Święty jest nieograniczony w działaniu.
W nauce Kościoła rozróżniamy dary
hierarchiczne i charyzmatyczne. Pierwotny związek między darami
hierarchicznymi, udzielanymi poprzez sakramentalną łaskę święceń, a darami
charyzmatycznymi, rozdzielanymi przez Ducha Świętego według Jego uznania, ma
swoje najgłębsze korzenie w relacji między wcielonym Logos Bożym
a Duchem Świętym, który zawsze jest Duchem Ojca i Syna.
W Liście Kongregacji Nauki Wiary -
„Iuvenescit Ecclesia” (Odmłodzony Kościół) na
temat relacji między darami hierarchicznymi a charyzmatycznymi dla życia
i misji Kościoła - przytoczona jest
wypowiedź Jana Pawła II dotycząca charyzmatów: „prawdziwe charyzmaty muszą dążyć
do spotkania z Chrystusem w sakramentach». Dary hierarchiczne i charyzmatyczne
są zatem ze sobą połączone poprzez odniesienie do wewnętrznej relacji
między Jezusem Chrystusem a Duchem Świętym. Paraklet jest Tym,
który skutecznie, poprzez sakramenty, rozdaje zbawczą łaskę ofiarowaną
przez umarłego i zmartwychwstałego Chrystusa, a jednocześnie
Tym, który udziela charyzmatów”.
Czym różnią między sobą dary
hierarchiczne i charyzmatyczne?
W darach hierarchicznych, jako tych, które
związane są z sakramentem kapłaństwa, wyłania się na pierwszy plan relacja
ze zbawczym działaniem Chrystusa, poprzez ustanowienie przez Niego Eucharystii.
Czytamy o tym w Ewangelii wg św.
Łukasza:
Łk 22,14 A
gdy nadeszła pora, zajął miejsce u stołu i Apostołowie z Nim.
Łk 22,15 Wtedy
rzekł do nich: ”Gorąco pragnąłem spożyć Paschę z wami, zanim będę cierpiał.
Łk 22,16 Albowiem
powiadam wam: Już jej spożywać nie będę, aż się spełni w królestwie Bożym”.
Łk 22,17 Potem
wziął kielich i odmówiwszy dziękczynienie rzekł: ”Weźcie go i podzielcie między
siebie;
Łk 22,18 albowiem
powiadam wam: odtąd nie będę już pił z owocu winnego krzewu, aż przyjdzie
królestwo Boże”.
Łk 22,19 Następnie
wziął chleb, odmówiwszy dziękczynienie połamał go i podał mówiąc: ”To jest Ciało
moje, które za was będzie wydane: to czyńcie na moją pamiątkę!”
Łk 22,20 Tak
samo i kielich po wieczerzy, mówiąc: ”Ten kielich to Nowe Przymierze we Krwi
mojej, która za was będzie wylana.
Potwierdza tę prawdę również św. Paweł w 1 Liście do
Koryntian:
1 Kor 11,23 Ja
bowiem otrzymałem od Pana to, co wam przekazałem, ze Pan Jezus tej nocy, kiedy
został wydany, wziął chleb
1 Kor 11,24 i
dzięki uczyniwszy połamał i rzekł: ”To jest Ciało moje za was [wydane]. Czyńcie
to na moją pamiątkę”.
1 Kor 11,25 Podobnie,
skończywszy wieczerzę, wziął kielich, mówiąc: ”Ten kielich jest Nowym
Przymierzem we Krwi mojej. Czyńcie to, ile razy pić będziecie, na moją pamiątkę”.
1 Kor 11,26 Ilekroć
bowiem spożywacie ten chleb albo pijecie kielich, śmierć Pańską głosicie, aż
przyjdzie.
1 Kor 11,27 Dlatego
też kto spożywa chleb lub pije kielich Pański niegodnie, winny będzie Ciała i
Krwi Pańskiej.
1 Kor 11,28 Niech
przeto człowiek baczy na siebie samego, spożywając ten chleb i pijąc z tego
kielicha.
1 Kor 11,29 Kto bowiem spożywa i pije nie zważając na Ciało [Pańskie],
wyrok sobie spożywa i pije.
Chrystus udziela również Swoim uczniom władzy odpuszczania
grzechów oraz nakazuje prowadzenie działalności apostolskiej z zadaniem
głoszenia Ewangelii i udzielania Chrztu.:
J 20,21 A
Jezus znowu rzekł do nich: ”Pokój wam! Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was
posyłam”.
J 20,22 Po
tych słowach tchnął na nich i powiedział im: ”Weźmijcie Ducha Świętego!
J 20,23 Którym
odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane”.
Dary hierarchiczne są samymi przez się stabilnymi, trwałymi i
nieodwołalnymi.
W tym wpisie nie będę zajmował się darami hierarchicznymi ale
zajmę się darami charyzmatycznymi udzielanymi zwykłym ludziom przez Ducha
Świętego.
„Charyzmat” jest transkrypcją greckiego słowa chárisma, którym
często posługuje się w swych listach święty Paweł, a które pojawia
się także w pierwszym liście świętego Piotra. Ma ono ogólne znaczenie
„hojnego daru”, a w Nowym Testamencie używane jest wyłącznie w odniesieniu
do darów pochodzących od Boga. W niektórych fragmentach kontekst nadaje mu
bardziej precyzyjne znaczenie, którego główną cechą jest to, że dary nie są
udzielane wszystkim jednakowo.
Rz 12,06 Mamy
zaś według udzielonej nam łaski różne dary: bądź dar proroctwa - [do
stosowania] zgodnie z wiarą;
1 Kor 12,04 Różne są dary łaski, lecz ten sam Duch;
1 Kor 12,29 Czyż
wszyscy są apostołami? Czy wszyscy prorokują? Czy wszyscy są nauczycielami? Czy
wszyscy mają dar czynienia cudów?
1 Kor 12,30 Czy
wszyscy posiadają łaskę uzdrawiania? Czy wszyscy przemawiają językami? Czy
wszyscy potrafią je tłumaczyć?
1 Kor 12,31 Lecz wy starajcie się o większe dary: a ja wam wskażę drogę
jeszcze doskonalszą.
1 P 4,10 Jako
dobrzy szafarze różnorakiej łaski Bożej służcie sobie nawzajem tym darem, jaki każdy
otrzymał.
1 P 4,11 Jeżeli
kto ma [dar] przemawiania, niech to będą jakby słowa Boże. Jeżeli kto pełni posługę,
niech to czyni mocą, której Bóg udziela, aby we wszystkim był uwielbiony Bóg
przez Jezusa Chrystusa. Jemu chwała i moc na wieki wieków! Amen.
Dary charyzmatyczne to dary szczególne, udzielane są przez
Ducha Świętego:
J 3,05 Jezus
odpowiedział: ”Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci, jeśli się ktoś nie narodzi z
wody i z Ducha, nie może wejść do królestwa Bożego.
J 3,06 To,
co się z ciała narodziło, jest ciałem, a to, co się z Ducha narodziło, jest
duchem.
J 3,07 Nie
dziw się, że powiedziałem ci: Trzeba wam się powtórnie narodzić.
J 3,08 Wiatr
wieje tam, gdzie chce, i szum jego słyszysz, lecz nie wiesz, skąd przychodzi i dokąd
podąża. Tak jest z każdym, który narodził się z Ducha”.
Duch rozdziela je tak, jak chce dla (wspólnego)
dobra, ponieważ większość charyzmatów, które Apostoł
wymienia, choć nie wszystkie, mają bezpośrednie znaczenie dla dobra wspólnego. Św.
Bazyli Wielki (330-379) napisał: „Każdy
zaś otrzymuje swój dar nie tyle dla siebie samego. Ile raczej na pożytek
drugich. Tak, więc w życiu wspólnym moc Ducha Świętego udzielona jednemu,
siłą rzeczy przechodzi równocześnie na wszystkich. Kto zaś żyje samotnie, być
może posiada któryś z darów, lecz czyni go bezużytecznym, gdyż nie robi
zeń użytku, zakopawszy go w sobie samym”.
1 Kor 12,07 Wszystkim
zaś objawia się Duch dla [wspólnego] dobra.
1 Kor 12,08 Jednemu
dany jest przez Ducha dar mądrości słowa, drugiemu umiejętność poznawania
według tego samego Ducha,
1 Kor 12,09 innemu
jeszcze dar wiary w tymże Duchu, innemu łaska uzdrawiania w jednym Duchu,
1 Kor 12,10 innemu
dar czynienia cudów, innemu proroctwo, innemu rozpoznawanie duchów, innemu dar języków
i wreszcie innemu łaska tłumaczenia języków.
1 Kor 12,11 Wszystko
zaś sprawia jeden i ten sam Duch, udzielając każdemu tak, jak chce.
Dary udzielane przez Ducha Świętego są
obiektywnie powiązane z nowym życiem w Chrystusie, ponieważ wszyscy,
jako poszczególne członki, są częścią Jego Ciała.
1 Kor 12,26 Tak
więc, gdy cierpi jeden członek, współcierpią wszystkie inne członki; podobnie
gdy jednemu członkowi okazywane jest poszanowanie, współweselą się wszystkie
członki.
1 Kor 12,27 Wy
przeto jesteście Ciałem Chrystusa i poszczególnymi członkami.
1 Kor 12,28 I
tak ustanowił Bóg w Kościele najprzód apostołów, po wtóre proroków, po
trzecie
nauczycieli, a następnie tych, co mają dar czynienia cudów, wspierania
pomocą, rządzenia oraz przemawiania rozmaitymi
językami.
Właściwe zrozumienie darów
charyzmatycznych możliwe jest wyłącznie poprzez odniesienie do obecności
Chrystusa i Jego posługi. Dary hierarchiczne i charyzmatyczne jawią się
jako połączone ze sobą poprzez odniesienie do wewnętrznej relacji między
Jezusem Chrystusem a Duchem Świętym. Dary charyzmatyczne nie są
zagwarantowane na zawsze ale nie może ich zabraknąć w życiu ani w misji
Kościoła.
Charyzmaty nadzwyczajne
i zwyczajne
Pierwsze charyzmaty nadzwyczajne otrzymali od Pana Jezusa pierwsi Apostołowie, następnie 72. uczniów oraz na końcu wszyscy wierni. Zazwyczaj są to osoby prowadzące głębokie życie chrześcijańskie poprzez widoczne i nadzwyczajne działanie Ducha Świętego pośród ludzi.
Do charyzmatów nadzwyczajnych (epifanijnych) należą: prorokowanie, uzdrawianie, wskrzeszanie umarłych, znajomość myśli i zamierzeń ludzi, znajomość odległych faktów, wyprzedzanie odległych faktów, wypędzanie złych duchów, wizje, natchnienia, objawienia, bilokacja, stygmaty, widzenie demonów, słyszenie głosu.
Charyzmaty zwyczajne to łaski, które posiada każdy człowiek, ale nie każdy zdaje sobie z tego sprawę. Obdarzeni nimi są wszyscy ci, którzy dobrowolnie samych siebie lub jakąś cząstkę siebie ofiarowują Bogu lub innym ludziom.
Do charyzmatów zwyczajnych zaliczamy: udzielanie rad, kierownictwo duchowe, współczucie i miłosierdzie, pomoc ubogim, chorym i niepełnosprawnym, godzenie zwaśnionych, nawracanie grzeszników, życie zakonne, post, czystość, ubóstwo, posłuszeństwo, przybliżanie słowa Bożego.
Ogólnie charyzmaty dotyczą:
poznawania, mowy i działania.
Poniżej
opisuję najważniejsze charyzmaty dane ludziom przez Ducha Świętego.
Charyzmat proroctwa (propheteia)
Wszystkie dary odnoszące się do poznawania można objąć wspólnym mianem
proroctwa, ponieważ widzenie należy do poznawania.
1 Sm 9,09 Ktokolwiek dawniej w
Izraelu szedł o coś pytać Boga, mówił: ”Chodźmy do
Widzącego”. Proroka bowiem dzisiejszego w owym
czasie nazywano ”Widzącym”.
Proroctwo przede wszystkim i głównie polega na poznawaniu, ponieważ prorocy znają to, co jest niedostępne i dalekie dla zwykłego poznania ludzi. Nazwa „prorocy” pochodzi z greckiego „phanos”, to znaczy ukazywanie się, bo ukazują się im sprawy, które są odległe. To co prorocy pouczeni przez Boga poznają, oznajmiają innym dla ich lepszego bytu.
Iz 21,10 O
mój ty [ludu] wymłócony i wytłuczony na klepisku! Co usłyszałem od Pana Zastępów,
Boga Izraelowego, to ci oznajmiłem.
Prawdy przewyższające ludzkie poznanie objawione przez Boga mogą być
potwierdzone nie ludzkim rozumem: po prostu go przekraczają; ale działaniem
mocy Bożej, w myśl słów Ewangelisty:
Mk 16,19 Po
rozmowie z nimi Pan Jezus został wzięty do nieba i zasiadł po prawicy Boga.
Mk 16,20 Oni
zaś poszli i głosili Ewangelie wszędzie, a Pan współdziałał z nimi i
potwierdził naukę znakami, które jej towarzyszyły.
Z proroctwem łączy się czynienie cudów, które są jakby jakimś
potwierdzeniem prorockiego przepowiadania. Dlatego w Piśmie św. czytamy:
Pwt 34,10 Nie
powstał więcej w Izraelu prorok podobny do Mojżesza, który by poznał Pana
twarzą w twarz,
Pwt 34,11 ani
[równy] we wszystkich znakach i cudach, które polecił mu Pan czynić w ziemi
egipskiej wobec faraona, wszystkich sług jego i całego jego kraju;
Pwt 34,12 ani
równy mocą ręki i całą wielką grozą, jaką wywołał Mojżesz na oczach całego
Izraela.
Do proroctwa wymagane jest natchnienie, by podnieść umysł, natomiast
objawienie jest potrzebne do chwytania spraw Bożych, co też jest uwieńczeniem
proroctwa. Objawienie potrzebne jest do chwytania spraw Bożych, usuwa zasłonę
ciemności i niewiedzy, w myśl słów Hioba:
Hi 32,08 Ale
to duch w człowieku, to Wszechmocnego tchnienie go poucza.
Hi 12,22 Głębinom wydrze tajniki, oświetli odwieczne ciemności,
Proroctwo dotyczy spraw
odległych czy niedostępnych dla naszego poznania, dlatego im coś jest bardziej
niedostępne czy dalekie dla naszego poznania, tym właściwiej należy do
proroctwa. Są trzy stopnie takich spraw:
(1) sprawy niedostępne dla poznania danego jednego
człowieka czy to dla zmysłów, czy dla umysłu, ale nie dla wszystkich innych
ludzi;
(2) prawdy, które przekraczają powszechnie poznanie
wszystkich ludzi; nie dlatego, jakoby same w sobie były niepoznawalne, lecz z
powodu niedoskonałości ludzkiego poznania. Do takich prawd należy tajemnica
Trójcy Przenajświętszej, objawiona przez serafinów mówiących:
Iz 6,03 I
wołał jeden do drugiego: ”Święty, Święty, Święty jest Pan Zastępów. Cała ziemia
pełna jest Jego chwały”.
(3) sprawy niedostępne dla poznania wszystkich ludzi, a
niedostępne z tego powodu, że same z siebie są niepoznawalne; do takich należą
przyszłe zdarzenia przygodne, których prawdziwość nie jest jeszcze
zdeterminowana. A ponieważ to, co jest powszechne i samo w sobie, jest
ważniejsze niż to, co jest częściowe i z powodu czegoś innego, dlatego do
proroctwa należy najwłaściwiej wyjawianie zdarzeń przyszłych.
Wszystko, czego dotyczy proroctwo, łączy jedno, mianowicie że człowiek nie może
poznać tego inaczej, jak tylko dzięki objawieniu Bożemu. W poznawaniu prorockim
czynnikiem istotnym jest światło Boże; od jego jedności proroctwo otrzymuje
jedność gatunku, chociaż sprawy, które dzięki Bożemu światłu zostały proroczo
ujawnione, są różne. Niekiedy dusza proroka tknięta duchem proroctwa widzi
sprawy teraźniejsze, a nie przyszłe; niekiedy zaś widzi sprawy przyszłe, a nie
teraźniejsze. A więc prorok nie zna wszystkiego, co tylko może być objawione.
Pan nasz objawia prorokom wszystko to, co jest konieczne do pouczenia wiernego
ludu, jednakowoż nie wszystko wszystkim, ale niektóre jednemu, a niektóre innemu.
O tym, że dar proroctwa jest
bardzo cennym charyzmatem, możemy dowiedzieć się od św. Pawła Apostoła:
1 Kor 14,01 Starajcie
się posiąść miłość, troszczcie się o dary duchowe, szczególnie zaś o dar
proroctwa!
Proroctwo to w czasach Chrystusa nie było głównie łączone z
przepowiadaniem przyszłości, chociaż i tak się zdarzało. W pierwszych gminach
chrześcijańskim istnieli prorocy, którzy ostrzegali o pewnych
niebezpieczeństwach, które miały zagrozić gminie lub poszczególnym osobom.
Jednym z nich był prorok Agabos, który m.in. przepowiedział Kościołowi w
Antiochii, że nadchodzi wielki głód oraz ostrzegł Apostoła św. Pawła, że jeśli
uda się do Jerozolimy to zostanie aresztowany i uwięziony. Ogólnie charyzmat
proroctwa polega na przekazywaniu pochodzących od Jezusa, który chce mówić do
nas poprzez Ducha Świętego, chce nas zapewnić, że jest wciąż żywy i obecny
wśród nas, że troszczy się o każdego i zna nasze osobiste problemy. Przekazuje
nam słowa radości, światła, napomnienia, odwagi, pocieszenia, nadziei, pociechy
i zachęty do dobrego działania.
J 16,12 Jeszcze
wiele mam wam do powiedzenia, ale teraz [jeszcze] znieść nie możecie.
J 16,13 Gdy
zaś przyjdzie On, Duch Prawdy, doprowadzi was do całej prawdy. Bo nie będzie
mówił od siebie, ale powie wszystko, cokolwiek usłyszy, i oznajmi wam rzeczy
przyszłe.
Wszystkie proroctwa to nie rozkazy
czy groźby ale najwyżej łagodne napomnienia:
1 Tes 5,19 Ducha
nie gaście,
1 Tes 5,20 proroctwa
nie lekceważcie!
1 Tes 5,21 Wszystko
badajcie, a co szlachetne - zachowujcie!
1 Tes 5,22 Unikajcie wszystkiego, co ma choćby pozór zła.
Według św. Pawła celem proroctwa
jest:
1 Kor 14,03 Ten
zaś, kto prorokuje, mówi ku zbudowaniu ludzi, ku ich pokrzepieniu i pociesze.
Proroctwo powinno być skierowane do konkretnego środowiska, które będzie to rozumiało, że proroctwo skierowane jest właśnie do nich i jest dla nich bardzo czytelne. Nie może to być jednak w formie rozkazów czy poleceń. Czasami prorocy w stanie uniesienia religijnego starają się przekazać swoje proroctwo niezrozumiałymi dla szerokiego kręgu odbiorców dźwiękami nazywanymi „charyzmatyczną mowę artykułowaną”. Często bywa tak, że wtedy niektóra osoba czy osoby do których skierowana jest ta mowa, pod wpływem Ducha Świętego dostają dar tłumaczenia jej na zrozumiały dla siebie język.
Tak prorocy jak i proroctwa mogą być fałszywe, nie pochodzące w całości od Boga, jeżeli np. prorok w pełni świadomie, aby wprowadzić celowo w błąd słuchaczy lub nieświadomie, do Bożego proroctwa dołącza swoje własne przemyślenia.
Pwt 13,02 Jeśli
powstanie u ciebie prorok, lub wyjaśniacz snów, i zapowie znak lub cud,
Pwt 13,03 i
spełni się znak albo cud, jak ci zapowiedział, a potem ci powie: ”Chodźmy do
bogów obcych - których nie znałeś - i służmy im”,
Pwt 13,04 nie
usłuchasz słów tego proroka, albo wyjaśniacza snów. Gdyż Pan, Bóg twój, doświadcza
cię, chcąc poznać, czy miłujesz Pana, Boga swego, z całego swego serca i z
całej duszy.
We wczesnym chrześcijaństwie, jak
i obecnie często pojawiają się fałszywi prorocy, o których wierni byli
ostrzegani przez Apostołów:
1 J 4,01 Umiłowani,
nie dowierzajcie każdemu duchowi, ale badajcie duchy, czy są z Boga, gdyż wielu
fałszywych proroków pojawiło się na świecie.
1 J 4,02 Po
tym poznajecie Ducha Bożego: każdy duch, który uznaje, że Jezus Chrystus przyszedł
w ciele, jest z Boga.
1 J 4,03 Każdy
zaś duch, który nie uznaje Jezusa, nie jest z Boga; i to jest duch Antychrysta,
który
- jak słyszeliście - nadchodzi i już teraz przebywa na świecie.
Fałszywi prorocy przynoszą smutek i poprzez
różne manipulacje dążą do rozbicia wspólnoty chrześcijańskiej, pragnąc jednocześnie dla siebie jakichś korzyści, w
przeciwieństwie do prawdziwych proroków, którzy głoszą miłość, radość i pokój
nie oczekując w zamian dla siebie żadnych korzyści ziemskich a proponując życie
wieczne w niebiosach.
Mt 10,07 Idźcie
i głoście: ”Bliskie już jest królestwo niebieskie”.
Mt 10,09 Nie
zdobywajcie złota ani srebra, ani miedzi do swych trzosów.
Mt 10,10 Nie
bierzcie na drogę torby ani dwóch sukien, ani sandałów, ani laski! Wart jest
bowiem robotnik swej strawy.
Według św. Pawła fałszywe znaki i
cuda są narzędziem zguby dla tych, którzy nie kochają prawdy:
2 Tes 2,09 Pojawieniu
się jego (antychrysta) towarzyszyć będzie działanie szatana, z całą mocą, wśród
znaków i fałszywych cudów,
2 Tes 2,10 [działanie]
z wszelkim zwodzeniem ku nieprawości tych, którzy giną, ponieważ nie przyjęli
miłości prawdy, aby dostąpić zbawienia.
2 Tes 2,11 Dlatego
Bóg dopuszcza działanie na nich oszustwa, tak iż uwierzą kłamstwu,
2 Tes 2,12 aby
byli osądzeni wszyscy, którzy nie uwierzyli prawdzie, ale upodobali sobie nieprawość.
2 Tes 2,13 Lecz
my zawsze winniśmy dziękować Bogu za was, bracia umiłowani przez Pana, że
wybrał was Bóg do zbawienia jako pierwociny przez uświecenie Ducha i wiarę w
prawdę.
Zły duch wykorzystując człowieka próżność,
emocjonalność i wpływ poprzednich doświadczeń w szczególności grzechu, będzie zwodził nas fałszywymi proroctwami przekazując
jakie to dobro osiągniemy wykonując jego fałszywe wizje i przesłania. Dlatego
Kościół naucza nas, aby generalnie wszelkie takie sytuacje konsultować z
naszymi najbliższymi duszpasterzami czy spowiednikami, którzy ocenią czy są one
prawdziwe czy jest to działanie szatana. Oprócz tego Kościół na przestrzeni
wieków, poprzez swoich świętych wypracował ogólne kryteria na podstawie
których, można wcześniej również samemu próbować ocenić czy dane proroctwo jest
prawdziwe czy fałszywe.
Do takich podstawowych kryteriów należą:
(1) Proroctwo powinno
zostać rozeznane przez osobę, której został dany przez Ducha Świętego dar
rozeznania.
(2) W treści proroctwa powinny być elementy dodające odwagi, pocieszające,
łagodnie napominające, wlewające w serce nadzieję. Jeśli istnieją w nim
elementy przedstawiające groźby, wyrzuty, przepowiadające kary, które zasiewają
w duszach strach przygnębienie i dezorientację, proroctwo takie powinno być
ocenione jako fałszywe.
(3) Głównym celem powinno być głoszenie chwały Bożej. Wypowiadane słowa powinny
wypływać z obfitości Bożej miłości.
(4) Pewność, że proroctwo dotyczące przyszłości jest autentyczne można uzyskać
dopiero wtedy, gdy zostanie ono spełnione, toteż należy podchodzić do nich z
ostrożnością i pewną rezerwą.
(5) Treść proroctwa musi być zgodna z
Pismem Świętym i nauczaniem Kościoła. Jeśli tak nie jest, fałszywość jest
ewidentna, bowiem Duch Święty nie przeczy samemu sobie.
(6) Treść proroctwa powinna rozwijać w nas życie Chrystusa, pogłębiać wzajemną
miłość. Jeśli natomiast pobudzi niezdrową ciekawość, wywoła chorobliwe
pragnienia, odwróci naszą uwagę od Boga – należy je uznać za fałszywe.
Charyzmat uzdrawiania (charismata iamaton)
Dar uzdrawiania dany przez Boga za pośrednictwem osób obdarzonych specjalnym charyzmatem nie czyni ich uzdrowicielami i nie ma nic wspólnego z bioenergoterapią czy podobnymi praktykami obecnie nazywanymi niekonwencjonalnymi metodami medycyny naturalnej, które często mają podłoże spirytystyczne lub okultystyczne, nie ma też nic wspólnego z magią, czarami, wróżbami czy znachorstwem. Posługa charyzmatu uzdrawiania jest zawsze w imię Jezusa Chrystusa w kontekście modlitwy.
Jezus w czasie swego ziemskiego życia wskrzeszał zmarłych oraz uzdrowił
wielu chorych, chromych, sparaliżowanych, niewidomych, oczyszczał trędowatych i
wypędzał złe duchy, polecił też swoim uczniom, aby czynili podobnie.
Mt 10,08 Uzdrawiajcie
chorych, wskrzeszajcie umarłych, oczyszczajcie trędowatych, wypędzajcie złe
duchy! Darmo otrzymaliście, darmo dawajcie!
Jezus nauczał, że uzdrawianie wszelkiego rodzaju, jest
znakiem duchowego odrodzenia człowieka przez chrzest święty.
Mk 16,15 I
rzekł do nich: ”Idźcie na cały świat i głoście Ewangelię wszelkiemu stworzeniu!
Mk 16,16 Kto
uwierzy i przyjmie chrzest, będzie zbawiony; a kto nie uwierzy, będzie
potępiony.
Mk 16,17 Tym
zaś, którzy uwierzą, te znaki towarzyszyć będą: w imię moje złe duchy będą wyrzucać,
nowymi językami mówić będą;
Mk 16,18 węże
brać będą do rąk, i jeśliby co zatrutego wypili, nie będzie im szkodzić. Na
chorych ręce kłaść będą, i ci odzyskają zdrowie”.
Charyzmat uzdrawiania to wiara we wszechmoc Boga i w
słowo Jego Syna Jezusa Chrystusa, który zapewniał:
J 16,22 Także
i wy teraz doznajecie smutku. Znowu jednak was zobaczę, i rozraduje się serce
wasze, a radości waszej nikt wam nie zdoła odebrać.
J 16,23 W
owym zaś dniu o nic Mnie nie będziecie pytać. Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam:
O cokolwiek byście prosili Ojca, da wam w imię moje.
J 16,24 Do
tej pory o nic nie prosiliście w imię moje: Proście, a otrzymacie, aby radość
wasza była pełna.
Osoba, która została obdarzona darem uzdrawiania jest przekonana, że całą duszą
wierząc w moc Boga i modląc się o czyjeś uzdrowienie to nie ona uzdrawia, nie
sobie przypisuje moc uzdrawiania, tylko łaskawy Bóg wysłuchuje jego prośby. Moc
uzdrawiania nie jest dana na stałe, lecz każde uzdrowienie to odrębny
charyzmat. Aby być powołanym przez Boga
do spełniania posługi uzdrawiania, osoba taka musi mieć wiele empatii i
współczucia dla chorych oraz wielkie pragnienie modlitwy do Boga w ich
intencji. Czy Bóg obdarzył daną osobę charyzmatem uzdrawiania przekonujemy się,
kiedy modlitwa w intencji chorego zostaje wysłuchana i chory odzyskuje zdrowie.
Charyzmat modlitwy w wielu różnych językach (gene glosson)
Zstąpieniu Ducha Świętego na
Apostołów w dzień Pięćdziesiątnicy towarzyszył dar modlitwy w językach, zwany
„darem zwerbalizowanej kontemplacji”, których Apostołowie wcześniej nie znali.
Dz 2,01 Kiedy
nadszedł wreszcie dzień Pięćdziesiątnicy, znajdowali się wszyscy razem na tym
samym miejscu.
Dz 2,02 Nagle
dał się słyszeć z nieba szum, jakby uderzenie gwałtownego wiatru, i napełnił
cały dom, w którym przebywali.
Dz 2,03 Ukazały
się im też języki jakby z ognia, które się rozdzieliły, i na każdym z nich
spoczął jeden.
Dz 2,04 I wszyscy zostali napełnieni Duchem Świętym, i zaczęli mówić obcymi językami, tak jak im Duch pozwalał mówić.
Dar ten otrzymywali także wierzący w Jezusa w pierwotnych
chrześcijańskich gminach. U niektórych świadków takich modlitw robił on wielkie wrażenie, u wielu
wywoływał lęk lub był przedmiotem pragnień. Dar języków może występować
jako: mówienie w obcym języku, wypowiedzenie jakiegoś Bożego
przesłania w języku obcym lub nieistniejącym lub jako modlitwa w języku
nieistniejącym. Modlitwa to dar, którego udziela Duch Święty w sytuacji, kiedy
człowiek nie znajduje już słów dla wyrażenia swojego uwielbienia Boga.
Św.
Paweł, chociaż posiadał dar języków i chciał, aby wszyscy umieli się modlić w
różnych językach, w 1 Liście do Koryntian poucza, aby nie przeceniać tego daru.
1 Kor 14,13 Jeśli
więc ktoś korzysta z daru języków, niech się modli, aby potrafił to wytłumaczyć.
1 Kor 14,14 Jeśli
bowiem modlę się pod wpływem daru języków, duch mój wprawdzie się modli, ale
umysł nie odnosi żadnych korzyści.
1 Kor 14,15 Cóż
przeto pozostaje? Będę sie modlił duchem, ale będę się też modlił i umysłem,
będę śpiewał duchem, będę też śpiewał i umysłem.
1 Kor 14,16 Bo
jeśli będziesz błogosławił w duchu, jakże na twoje błogosławienie odpowie
”Amen” ktoś nie wtajemniczony, skoro nie rozumie tego, co ty mówisz?
1 Kor 14,17 Ty
wprawdzie pięknie dzięki czynisz, lecz drugi tym się nie buduje.
1 Kor 14,18 Dziękuje
Bogu, że mówię językami lepiej od was wszystkich.
1 Kor 14,19 Lecz
w Kościele wolę powiedzieć pięć słów według mego rozeznania, by pouczyć innych,
zamiast dziesięć tysięcy wyrazów według daru języków.
Dar języków przekracza nasze ograniczone
słowa, zastępuje naszą słabość, niezdarność i brak rozeznania potrzeb naszych i
wspólnoty.
1 Kor 14,02 Ten
bowiem, kto mówi językiem, nie ludziom mówi, lecz Bogu. Nikt go nie słyszy, a
on pod wpływem Ducha mówi rzeczy tajemne.
Rz 8,26 Podobnie
także Duch przychodzi z pomocą naszej słabości. Gdy bowiem nie umiemy się
modlić tak, jak trzeba, sam Duch przyczynia się za nami w błaganiach, których
nie można wyrazić słowami.
Rz 8,27 Ten
zaś, który przenika serca, zna zamiar Ducha, [wie], że przyczynia się za świętymi
zgodnie z wolą Bożą.
Dar języków można podzielić na:
(a)
glosolalia - to właściwy dar języków;
(b)
jubilacja - to śpiew wspólnotowy w celu uwielbienia Pana;
(c)
ksenolalia - to modlitwa w języku, którego osoba modląca się nie zna oraz nigdy
jego nie słyszała.
Charyzmat czynienia
cudów (energemata dynameon)
Nazwa łacińska wskazuje,
że charyzmat czynienia cudów to: moc różnorodnych działań. Każdy zaś cud jest
dokonywany mocą osobnego charyzmatu.
W Piśmie Świętym wielokrotnie jest wspominanie o cudach,
poniżej przedstawiam niektóre z nich.
1 Kor 12,28 I
tak ustanowił Bóg w Kościele najprzód apostołów, po wtóre proroków, po trzecie
nauczycieli, a następnie tych, co mają dar czynienia cudów, wspierania pomocą,
rządzenia oraz przemawiania rozmaitymi językami.
Dz 19,11 Bóg
czynił też niezwykłe cuda przez ręce Pawła,
Dz 19,12 tak że nawet chusty i przepaski z jego ciała kładziono na chorych, a choroby ustępowały z nich i wychodziły złe duchy.
Rz 15,17 Jeśli
więc mogę się chlubić, to tylko w Chrystusie Jezusie z powodu spraw
odnoszących
się do Boga.
Rz 15,18 Nie
odważę się jednak wspominać niczego poza tym, czego dokonał przeze mnie
Chrystus w doprowadzeniu pogan do posłuszeństwa [wierze] słowem, czynem,
Rz 15,19 mocą
znaków i cudów, mocą Ducha Świętego. Oto od Jerozolimy i na całym obszarze aż
po Illirie dopełniłem [obwieszczenia] Ewangelii Chrystusa.
2 Kor 12,12 Dowody
[mojego] apostolstwa okazały się pośród was przez wielką cierpliwość,
a także przez znaki i cuda, i przejawy mocy.
Ga 3,05 Czy
Ten, który udziela wam Ducha i działa cuda wśród was, [czyni to] dlatego, że
wypełniacie Prawo za pomocą uczynków, czy też dlatego, że dajecie posłuch
wierze?
Ga 3,06 W
taki sam sposób Abraham uwierzył Bogu i to mu poczytano za sprawiedliwość.
Ga 3,07 Zrozumiejcie zatem, że ci, którzy polegają na wierze, ci są
synami Abrahama.
Hbr 2,04 Bóg
zaś uwierzytelnił je cudami, znakami przedziwnymi, różnorakimi mocami i
udzielaniem Ducha Świętego według swej woli.
Wj 4,21 Pan
rzekł do Mojżesza: ”Gdy będziesz zbliżał się do Egiptu, pamiętaj o władzy
czynienia wszelkich cudów, jaką ci dałem do ręki, i okaż ją przed faraonem. Ja
zaś uczynię upartym jego serce, że nie zechce zezwolić na wyjście ludu.
Wj 3,19 Ja
zaś wiem, że król egipski pozwoli nam wyjść z Egiptu tylko wtedy, gdy będzie
zmuszony ręką przemożną.
Wj 3,20 Wyciągnę
przeto rękę i uderzę Egipt różnymi cudami, jakich tam dokonam, a wypuści was.
Wj 7,08 Pan
tak powiedział do Mojżesza i Aarona:
Wj 7,09 ”Jeśli
faraon powie wam tak: ”Uczyńcie cud na waszą korzyść”, wtedy powiesz Aaronowi: Weź
łaskę i rzuć ją przed faraonem, a przemieni się w węża”.
Wj 7,10 Mojżesz
i Aaron przybyli do faraona i uczynili tak, jak nakazał Pan. I rzucił Aaron laskę
swoją przed faraonem i sługami jego, i zamieniła się w węża.
Jednocześnie św. Paweł Apostoł ostrzega przed fałszywymi
cudami, którymi szatan będzie się posługiwał, aby zniszczyć ludzi.
2 Tes 2,07 Albowiem
juz działa tajemnica bezbożności. Niech tylko ten, co teraz powstrzymuje, ustąpi
miejsca,
2 Tes 2,08 wówczas
ukaże się Niegodziwiec, którego Pan Jezus zgładzi tchnieniem swoich ust i
wniwecz obróci [samym] objawieniem swego przyjścia.
2 Tes 2,09 Pojawieniu
się jego towarzyszyć będzie działanie szatana, z całą mocą, wśród znaków i
fałszywych cudów,
2 Tes 2,10 [działanie]
z wszelkim zwodzeniem ku nieprawości tych, którzy giną, ponieważ nie przyjęli
miłości prawdy, aby dostąpić zbawienia.
2 Tes 2,11 Dlatego
Bóg dopuszcza działanie na nich oszustwa, tak iż uwierzą kłamstwu,
2 Tes 2,12 aby
byli osądzeni wszyscy, którzy nie uwierzyli prawdzie, ale upodobali sobie nieprawość.
Święty Augustyn tak mówił: „Dlaczego Bóg nie udziela wszystkim
świętym daru czynienia cudów?, żeby słabsi w wierze nie ulegli tak bardzo
zgubnemu błędowi sądząc, iż większą wartość ma czynienie cudów niż zwykłe
spełnianie uczynków sprawiedliwości, którymi zdobywa się życie wieczne”.
Charyzmat umiejętności
poznawania (donum scientiae)
Dar umiejętności poznawania to dar wiedzy charyzmatycznej,
która pochodzi od Ducha Świętego. Święty Paweł tak napisał o otrzymaniu umiejętności
poznawania:
1 Kor 12,08 Jednemu
dany jest przez Ducha dar ..., drugiemu umiejętność poznawania według tego
samego Ducha,
Duch Święty odkrywa przed osobą, którą obdarzył
charyzmatem poznawania, prawdy dotyczącej konkretnego człowieka, dla jego
duchowego uzdrowienia.
Najczęściej jest to prawda o popełnionych grzechach, o tym jakie są przyczyny
jego duchowego zniewolenia, o stanie jego zdrowia fizycznego czy o aktualnym
stanie jego duszy oraz jaki jest plan Boży, aby ten człowiek został uzdrowiony.
O darze umiejętności
poznawania wielokrotnie jest wspominane zarówno w Starym jak i Nowym
Testamencie. Dar ten na przykład został
udzielony prorokowi Natanowi, który poznał prawdę o grzechu króla Dawida:
2 Sm 12,01 Pan posłał do Dawida [proroka] Natana. (...)
2 Sm 12,09 Czemu
zlekceważyłeś ”słowo” Pana, popełniając to, co złe w Jego oczach? Zabiłeś
mieczem Chetyte Uriasza, a jego żonę wziąłeś sobie za małżonkę. Zamordowałeś go
mieczem Ammonitów.
Dar poznawania dostał też prorok Izajasz, któremu została
przedstawiona wizja nieprzyjacielskiego obozu:
2 Krl 7,01 Elizeusz
zaś odpowiedział: ”Posłuchajcie słowa Pańskiego! Tak mówi Pan: Jutro o tej
samej porze jedna sea najczystszej mąki będzie za jednego sykla, dwie sea
jęczmienia też za jednego sykla - w bramie Samarii”.
2 Krl 7,02 W
odpowiedzi na to tarczownik, na którego ramieniu król się wspierał, rzekł do
męża Bożego: ”Chociażby nawet Pan zrobił okna w niebiosach, czy mogłoby spełnić
się to słowo?” Odpowiedział [Elizeusz]: ”Ty właśnie ujrzysz to swoimi oczami,
lecz jeść z tego nie będziesz!”
2 Krl 7,16 Wówczas
lud wyszedł i złupił obóz aramejski. Wtedy jedna sea najczystszej maki
kosztowała jednego sykla, dwie sea jęczmienia też jednego sykla - według słowa
Pańskiego.
2 Krl 7,17 Król
rozkazał, żeby tarczownik - na którego ramieniu się wspierał - sprawował nadzór
w bramie. Lecz tłum zadeptał go w bramie na śmierć - tak jak przepowiedział mąż
Boży, który mówił w chwili przyjścia króla do niego.
Podobnie Ananiasz oglądał w swym duchu
nawrócenie Szawła:
Dz 9,10 W
Damaszku znajdował się pewien uczeń, imieniem Ananiasz. ”Ananiaszu!” -
przemówił do niego Pan w widzeniu. A on odrzekł: ”Jestem, Panie!”
Dz 9,11 A
Pan do niego: ”Idź na ulicę Prostą i zapytaj w domu Judy o Szawła z Tarsu, bo
właśnie się modli”.
Dz 9,12 (I
ujrzał w widzeniu, jak człowiek imieniem Ananiasz wszedł i położył na nim ręce,
aby przejrzał).
Dz 9,13 ”Panie
- odpowiedział Ananiasz - słyszałem z wielu stron, jak dużo złego wyrządził ten
człowiek świętym Twoim w Jerozolimie.
Dz 9,14 I ma
on także władzę od arcykapłanów więzić tutaj wszystkich, którzy wzywają Twego
imienia”.
Dz 9,15 ”Idź
- odpowiedział mu Pan - bo wybrałem sobie tego człowieka za narzędzie. On
zaniesie imię moje do pogan i królów, i do synów Izraela.
Dz 9,16 I
pokażę mu, jak wiele będzie musiał wycierpieć dla mego imienia”.
Dz 9,17 Wtedy
Ananiasz poszedł. Wszedł do domu, położył na nim ręce i powiedział: ”Szawle,
bracie, Pan Jezus, który ukazał ci się na drodze, którą szedłeś, przysłał mnie,
abyś przejrzał i został napełniony Duchem Świętym”.
Dz 9,18 Natychmiast
jakby łuski spadły z jego oczu i odzyskał wzrok, i został ochrzczony.
Charyzmat poznawania
jako natchnione zrozumienie, objawia Ducha w konkretnym człowieku oraz powoduje u niego wzrost życia
duchowego. Jest to swego rodzaju wiedza objawiona, która nie jest osiągana
poprzez normalny proces uczenia się lecz otrzymana w sposób nadprzyrodzony, aby
pomagać innym ludziom. Otrzymali go różni wielcy mistycy, święci czy doktorzy
Kościoła, jak: św. Ojciec Pio, czy św. Jan Maria Vianney, którzy oprócz wiedzy
charyzmatycznej posiadali olbrzymi zasób wiedzy z zakresu teologii lub
filozofii oraz znajomość prawd na temat Boga.
Charyzmat umiejętności poznawania może przejawiać się w
różnej postaci, jako wewnętrzna wizja dotycząca danej osoby i sytuacji czy jako
wewnętrzne odczucie kryjące w sobie konkretne informacje o kimś, z kim
charyzmatyk nigdy się nie zetknął.
Charyzmat mowy mądrości
i umiejętności
Dar mowy mądrości i umiejętności należy do grupy
charyzmatów teologicznych.
Mowa mądrości uzdalnia mówiącego do podzielenia się
jakimś nowym wglądem w tajemnice Chrystusa. Człowiekowi dany jest wgląd w Boży plan w danej
sytuacji i może to przekazać w słowach rady lub wskazówki. To szczególnie cenny
dar dla tych, którzy posługują, nauczając prawd wiary.
1 Kor 12,08 Jednemu
dany jest przez Ducha dar mądrości słowa, drugiemu umiejętność
poznawania według tego samego Ducha,
Dar mowy jest charyzmatem, który ma pomagać ludziom
w wyjaśnianiu zamiarów Boga dotyczących konkretnych osób i wskazywaniu im właściwej drogi,
prowadzącej do zbawienia. Dar ten pomaga w rozumowym pojmowaniu zasad Ewangelii
i umiejętnym wyjaśnianiu prawd dotyczących życia Bożego w Bogu i w nas. Jest
to dar wyjaśniania głębokich tajemnic chrześcijańskich, które są niezrozumiałe
dla zwykłego człowieka, jak na przykład tajemnica Trójcy Przenajświętszej, o
tym, że Pan Bóg jest Jeden ale w Trzech Osobach. Charyzmat ten podkreśla, że
mądrość i umiejętności danej osoby można rozpoznać na podstawie jej aktualnej
wypowiedzi.
Łaski mowy udzielane są dla trzech celów: pierwsze,
aby umysł poznał prawdę; osiąga się to wtedy, gdy ktoś tak mówi, że uczy; drugi, aby poruszyć serce,
tzn. by człowiek chętnie słuchał słowa Bożego; osiąga się to wtedy, gdy ktoś
tak mówi, że się to słuchaczom podoba. A tego nie powinien kaznodzieja szukać
dla swojego samozadowolenia czy chwały, ale by ludzi pociągać do słuchania słowa
Bożego; trzeci, by
słuchacze pokochali to, co się słowem wyraża, i chcieli to spełniać; osiąga się
to wtedy, gdy kaznodzieja tak mówi, że słuchaczy skłania. Dla osiągnięcia tych
celów Duch Święty posługuje się mową człowieka jakby jakimś narzędziem: sam zaś
dokańcza działania wewnątrz.
Charyzmat wiary (pistis)
Charyzmat ten to wiara całym sercem, zupełnie nieodwołalna, która jest zdolna do wszystkiego. Dar ten to nieskończone zaufanie w to, że Bóg w każdych sytuacjach zawsze działa z wielką mocą. Charyzmat wiary, to wiara w znaki, to zupełne zaufanie Wszechmogącemu i Wszechpotężnemu Bogu, który może „przenosić góry”, pobudzać do działania i czynić cuda dla ludzi.
1 Kor 12,09 innemu
jeszcze dar wiary w tymże Duchu, innemu łaska uzdrawiania w jednym
Duchu,
Dar
wiary to przekonanie, że Bóg zainterweniuje
z całą mocą w różnych specyficznych sytuacjach, jak w przypadku, kiedy Św.
Piotr widząc chromego proszącego o pomoc tak mu powiedział:
Dz 3,06 ”Nie
mam srebra ani złota - powiedział Piotr - ale co mam, to ci daję: W imię Jezusa
Chrystusa Nazarejczyka, chodź!”
Dz 3,07 I ująwszy
go za prawą rękę, podniósł go. A on natychmiast odzyskał władze w nogach i
stopach.
Dz 3,08 Zerwał
się i stanął na nogach, i chodził, i wszedł z nimi do świątyni, chodząc, skacząc
i wielbiąc Boga.
Charyzmat rozpoznawania
duchów
Szatan stara się naśladować Boga i zawsze stara się bardzo sprytnie i wszelkimi możliwymi sposobami zwieść człowieka, także przy pomocy fałszywych znaków i proroctw, tak, że w niektórych przypadkach jest bardzo trudno człowiekowi rozpoznać, czy mamy do czynienia z działaniem Ducha Świętego czy szatana. Dlatego Bóg w pewnych sytuacjach udziela daru rozpoznania duchów, który można uważać również jako gwaranta autentyczności innych darów Ducha Świętego.
1 Kor 12,07 Wszystkim
zaś objawia się Duch dla [wspólnego] dobra.
1 Kor 12,10 innemu
dar czynienia cudów, innemu proroctwo, innemu
rozpoznawanie duchów, innemu dar języków i wreszcie innemu łaska
tłumaczenia języków.
Na drodze do osobistej świętości - zjednoczenia z Bogiem Ojcem, Synem
i Duchem Świętym napotykamy wiele przeszkód i trudności. Wśród nich są nasze
grzechy, słabości innych, ale największe niebezpieczeństwo czyha ze strony
osobowego przeciwnika, o którym Jezus powiedział:
Mt 10,28 Nie
bójcie się tych, którzy zabijają ciało, lecz duszy zabić nie mogą. Bójcie się
raczej Tego, który dusze i ciało może zatrącić w piekle.
Szatan potrafi dla zmylenia człowieka posługiwać się
Słowem Bożym,
przybierać postać anioła światłości, a więc kogoś, kto proponuje dobre wybory i
rozwiązania, a nawet wprowadzić duszę w stan pocieszenia duchowego. Charyzmat
rozpoznawania duchów pomaga rozpoznać podstępy złego ducha, odróżniać je w
sposób czytelny od poruszeń pochodzących od Ducha Świętego. Polega na
umiejętności zrozumienia, czy dane dzieło, dane zachowanie pochodzi od Boga, od
człowieka, czy od złego ducha i czy dany plan jest zgodny z wolą Bożą, czy też
nie.
1 J 4,01 Umiłowani,
nie dowierzajcie każdemu duchowi, ale badajcie duchy, czy są z Boga, gdyż wielu
fałszywych proroków pojawiło się na świecie.
1 P 5,08 Bądźcie
trzeźwi! Czuwajcie! Przeciwnik wasz, diabeł, jak lew ryczący krąży szukając
kogo pożreć.
1 P 5,09 Mocni
w wierze przeciwstawcie się jemu! Wiecie, że te same cierpienia ponoszą wasi
bracia na świecie.
Działanie duchów poznajemy po owocach:
Owoce Dobrego Ducha:
Ga 5,22 Owocem
zaś ducha jest: miłość, radość, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność,
Ga 5,23 łagodność, opanowanie. Przeciw takim [cnotom] nie ma Prawa.
Owoce złego ducha:
Ga 5,19 Jest
zaś rzeczą wiadomą, jakie uczynki rodzą się z ciała: nierząd, nieczystość, wyuzdanie,
Ga 5,20 uprawianie
bałwochwalstwa, czary, nienawiść, spór, zawiść, wzburzenie, niewłaściwa pogoń
za zaszczytami, niezgoda, rozłamy,
Ga 5,21 zazdrość,
pijaństwo, hulanki i tym podobne. Co do nich zapowiadam wam, jak to już
zapowiedziałem: ci, którzy się takich rzeczy dopuszczają, królestwa Bożego nie
odziedziczą.
Podsumowanie
Dary charyzmatyczne jak już wcześniej
było zaznaczone są w sposób dowolny rozdzielane przez Ducha Świętego, aby łaska
sakramentalna przynosiła owoce w życiu chrześcijańskim, w sposób
zróżnicowany i na wszystkich jego poziomach. Ponieważ charyzmaty te są
bardzo stosowne i potrzebne Kościołowi, to poprzez ich wielorakie bogactwo
Lud Boży może w pełni przeżywać misję ewangelizacyjną, dostrzegając znaki
czasów i interpretując je w świetle Ewangelii. Dary charyzmatyczne
pobudzają bowiem wiernych do odpowiedzi na dar zbawienia, w pełnej
wolności i w sposób dostosowany do czasów, i uczynienia z siebie
daru miłości dla innych oraz autentycznego świadczenia o Ewangelii wobec
wszystkich ludzi.
Pośród darów charyzmatycznych, które Duch Święty
rozdziela jak chce, jest bardzo wiele darów przyjmowanych i przeżywanych
przez ludzi w ramach wspólnoty chrześcijańskiej, które nie wymagają
szczególnych uregulowań. Natomiast kiedy dar charyzmatyczny pojawia się jako
charyzmat oryginalny czy założycielski, wówczas musi być w odrębny sposób
uznany, aby jego bogactwo mogło właściwie rozwinąć się we wspólnocie kościelnej
i być wiernie przekazywane w czasie. Stąd pojawia się kluczowe
zadanie rozeznania, które spoczywa na władzy kościelnej. Uznanie
autentyczności charyzmatu nie zawsze jest zadaniem łatwym, ale jest to
powinność, do której zobowiązani są Pasterze. Wierni mają bowiem prawo to tego,
by otrzymać od swoich Pasterzy zapewnienie o autentyczności lub nie, charyzmatów
i wiarygodności tych, którzy zostali nimi obdarzeni.
Prawdziwe charyzmaty są to dary Ducha
włączone w ciało Kościoła, skierowane ku centrum, którym jest Chrystus,
skąd się rozchodzą jako bodziec dla ewangelizacji. W ten sposób powinny
one urzeczywistniać zgodność z apostolskim celem Kościoła, ukazując
wyraźnie zaangażowanie misyjne stając się w coraz większym stopniu podmiotem
nowej ewangelizacji.
W zrozumieniu właściwego miejsca charyzmatów w życiu
chrześcijańskim,
zarówno wspólnotowym, jak i osobistym, konieczna jest stała świadomość słów
Chrystusa:
Mt 7,21 Nie każdy,
który Mi mówi: ”Panie, Panie!”, wejdzie do królestwa niebieskiego, lecz ten, kto
spełnia wolę mojego Ojca, który jest w niebie.
Mt 7,22 Wielu
powie Mi w owym dniu: ”Panie, Panie, czy nie prorokowaliśmy mocą Twego imienia,
i nie wyrzucaliśmy złych duchów mocą Twego imienia, i nie czyniliśmy wielu cudów
mocą Twego imienia?”
Mt 7,23 Wtedy
oświadczę im: ”Nigdy was nie znałem. Odejdźcie ode Mnie wy, którzy dopuszczacie
się nieprawości!”
Prawda ta jest potwierdzona również w 1
Liście św. Pawła do Koryntian:
1 Kor 13,01 Gdybym
mówił językami ludzi i aniołów, a miłości bym nie miał, stałbym się jak miedź brzęcząca
albo cymbał brzmiący.
1 Kor 13,02 Gdybym
też miał dar prorokowania i znał wszystkie tajemnice, i posiadał wszelką
wiedzę, i wszelką [możliwą] wiarę, tak iżbym góry przenosił. a miłości bym nie
miał, byłbym niczym.
Pierwsi uczniowie, oczekując na zesłanie Ducha
Świętego, trwali zgodnie na modlitwie razem z Maryją, Matką Jezusa.
Dz 1,13 Przybywszy
tam weszli do sali na górze i przebywali w niej: Piotr i Jan, Jakub i Andrzej,
Filip i Tomasz, Bartłomiej i Mateusz, Jakub, syn Alfeusza, i Szymon Gorliwy, i
Juda, [brat] Jakuba.
Dz 1,14 Wszyscy
oni trwali jednomyślnie na modlitwie razem z niewiastami, Maryją, Matką Jezusa,
i braćmi Jego.
Maryja potrafiła doskonale przyjąć i wykorzystać
wszystkie łaski, którymi została nader obficie ubogacona przez Trójcę
Przenajświętszą. Przede wszystkim łaską bycia Matką Boga. Wszystkie dzieci
Kościoła mogą podziwiać jej pełne posłuszeństwo Duchowi Świętemu, posłuszeństwo
w wierze bez skazy i w transparentnej pokorze. Maryja daje zatem świadectwo
posłusznego i wiernego przyjęcia każdego daru Ducha. Jak uczy Sobór
Watykański II, Dziewica Maryja «Dzięki
macierzyńskiej miłości opiekuje się braćmi swego Syna, pielgrzymującymi jeszcze
i narażonymi na niebezpieczeństwa i trudy, dopóki nie zostaną doprowadzeni
do szczęśliwej ojczyzny». «Ona dała
się prowadzić Duchowi na drodze wiary, ku przeznaczeniu służby
i płodności», dlatego i my «dzisiaj ku Niej kierujemy spojrzenie, by
pomogła nam głosić wszystkim orędzie zbawienia, i aby nowi uczniowie
stawali się ewangelizatorami». Z tego to powodu Maryja uznawana jest
za Matkę Kościoła i do Niej kierujemy się z ufnością, aby przy Jej
skutecznej pomocy i za potężnym wstawiennictwem, charyzmaty obficie
rozdawane przez Ducha Świętego wśród wiernych mogły być przez nich posłusznie
przyjęte i wykorzystane dla życia i misji Kościoła, oraz dla dobra
świata.
Dla
chrześcijan charyzmaty są znakiem obecności żywego Trójjedynego Boga w
Kościele. Kościół, który nie ogranicza się
do wymiaru instytucjonalnego ani też nie może być zredukowany do oderwanych
darów duchowych, jest nieustannym miejscem przyzywania Ducha Świętego.
Rozmaitość charyzmatów w Kościele wskazuje na jego epikletyczny charakter (przyzywanie
Ducha Świętego), i ostatecznie ukazuje suwerenne panowanie Trójjedynego Boga
nad całym Kościołem.
Czy
zawsze mamy świadomość, że posiadamy jakieś dary Ducha Świętego?
Aby w człowieku ujawnił się charyzmat, dany nam
przez Ducha Świętego, potrzeba do tego naszej współpracy z Bogiem, a
mianowicie: (a) należy modlić się o
taki dar:
Łk 11,13 Jeśli
więc wy, choć źli jesteście, umiecie dawać dobre dary swoim dzieciom, o ileż
bardziej Ojciec z nieba da Ducha Świętego tym, którzy Go proszą”.
(b) należy być gotowym na przyjęcie darów, jakich chce nam
udzielić Duch Święty; (c) zachować
dystans do darów jakie otrzymaliśmy i mieć świadomość, że charyzmat w żadnym
wypadku nie powiększa naszej świętości; (d)
należy zająć się sobą, aby usunąć z naszego zachowania, te które są przeszkodą
w świętości, a mianowicie: nasz egocentryzm, manię wielkości, egoizm, poczucie
własnej ważności i wyższości nad innymi ludźmi czy szukanie własnej chwały ze
względu na otrzymany dar Ducha Świętego. Powinniśmy całe nasze zachowanie
czerpać z nauk Jezusa i niczego nie dodawać od siebie:
1 Kor 2,01 Tak
też i ja przyszedłszy do was, bracia, nie przybyłem, aby błyszcząc słowem i mądrością
głosić wam świadectwo Boże.
1 Kor 2,02 Postanowiłem
bowiem, będąc wśród was, nie znać niczego więcej, jak tylko Jezusa Chrystusa, i
to ukrzyżowanego
1 Kor 2,03 I
stanąłem przed wami w słabości i w bojaźni, i z wielkim drżeniem.
1 Kor 2,04 A
mowa moja i moje głoszenie nauki nie miały nic z uwodzących przekonywaniem słów
mądrości, lecz były ukazywaniem ducha i mocy,
1 Kor 2,05 aby
wiara wasza opierała się nie na mądrości ludzkiej, lecz na mocy Bożej.
1 Kor 2,06 A jednak głosimy mądrość między doskonałymi, ale nie mądrość
tego świata
(e) każdy charyzmat powinien być połączony z jednoczesnym głoszeniem
Ewangelii.
1 Kor 9,16 Nie
jest dla mnie powodem do chluby to, że głoszę Ewangelię. Świadom jestem ciążącego
na mnie obowiązku. Biada mi, gdybym nie głosił Ewangelii!
1 Kor 9,17 Gdybym
to czynił z własnej woli, miałbym zapłatę, lecz jeśli działam nie z własnej
woli, to tylko spełniam obowiązki szafarza.
1 Kor 9,18 Jakąż
przeto mam zapłatę? Otóż tę właśnie, że głosząc Ewangelię bez żadnej zapłaty, nie
korzystam z praw, jakie mi daje Ewangelia.
1 Kor 9,19 Tak
więc nie zależąc od nikogo, stałem się niewolnikiem wszystkich, aby tym liczniejsi byli ci, których pozyskam.
Godne
jest pokreślenia to, że charyzmaty nie są wyznacznikiem naszej doskonałości
moralnej. Każdy charyzmatyk jest także
zwykłym, omylnym, grzesznym człowiekiem a charyzmat jaki otrzymał jest
przeznaczony dla dobra wspólnoty, której dotyczy. Charyzmat nie jest nam dany w
nagrodę, czy wyuczyliśmy się tego poprzez jakieś ćwiczenia ale jest nam
udzielony przez Ducha Świętego, według planu Bożego:
1 Kor 12,11 Wszystko
zaś sprawia jeden i ten sam Duch, udzielając każdemu tak, jak chce.
Pamiętajmy
jednak, że nie można spodziewać się, że
charyzmat otrzyma osoba, która w swoim życiu nie kieruje się miłością do Boga,
przykazaniami, wiarą i chrześcijańską moralnością:
J 14,13 A o
cokolwiek prosić będziecie w imię moje, to uczynię, aby Ojciec był otoczony chwałą
w Synu.
J 14,14 O
cokolwiek prosić mnie będziecie w imię moje, Ja to spełnię.
J 14,15 Jeżeli
Mnie miłujecie, będziecie zachowywać moje przykazania.
J 14,16 Ja zaś
będę prosił Ojca, a innego Pocieszyciela da wam, aby z wami był na zawsze -
J 14,17 Ducha
Prawdy, którego świat przyjąć nie może, ponieważ Go nie widzi ani nie zna. Ale
wy Go znacie, ponieważ u was przebywa i w was będzie.
J 14,18 Nie zostawię was sierotami: Przyjdę do was.
Charyzmat
nie jest dany na stałe, mogą go osłabić
lub całkowicie cofnąć nasze naganne zachowania, jak: pycha, próżność, brak
pokory, pogarda czy zadufanie.
Oprócz
charyzmatów udzielanych przez Ducha Świętego, możemy spotkać się również ze
znakami nadprzyrodzonymi swoją istotą przypominające charyzmaty, które pochodzą
od szatana. W Ewangelii św. Mateusza Pan
Jezus ostrzegał nas o takiej sytuacji:
Mt 24,23 Wtedy
jeśliby wam kto powiedział: ”Oto tu jest Mesjasz” albo: ”Tam”, nie wierzcie!
Mt 24,24 Powstaną
bowiem fałszywi mesjasze i fałszywi prorocy i działać będą wielkie znaki i
cuda, by w błąd wprowadzić, jeśli to możliwe, także wybranych.
Mt 24,25 Oto
wam przepowiedziałem.
Mt 24,26 jeśli
więc wam powiedzą: ”Oto jest na pustyni”, nie chodźcie tam!; ”Oto wewnątrz
domu”, nie wierzcie!
Mt 24,27 Albowiem
jak błyskawica zabłyśnie na wschodzie, a świeci aż na zachodzie, tak będzie z
przyjściem Syna Człowieczego.
Św. Paweł Apostoł również ostrzega przed działaniami
fałszywych proroków przez ducha:
2 Tes 2,01 W
sprawie przyjścia Pana naszego Jezusa Chrystusa i naszego zgromadzenia się
wokół Niego, prosimy was, bracia,
2 Tes 2,02 abyście
się nie dali zbyt łatwo zachwiać w waszym rozumieniu ani zastraszyć bądź przez
ducha, bądź przez mowę, bądź przez list, rzekomo od nas pochodzący, jakoby już
nastawał dzień Pański.
W
Dziejach Apostolskich pokazana jest wróżka Filippi opętana przez złego ducha:
Dz 16,16 Kiedyśmy
szli na miejsce modlitwy, zabiegła nam drogę jakaś niewolnica, opętana przez
ducha, który wróżył. Przynosiła ona duży dochód swym panom.
Dz 16,17 Ona
to, biegnąc za Pawłem i za nami wołała: ”Ci ludzie są sługami Boga
Najwyższego,
oni wam głoszą drogę zbawienia”.
Dz 16,18 Czyniła
to przez wiele dni, aż Paweł mając dość tego, odwrócił się i powiedział do
ducha: ”Rozkazuje ci w imię Jezusa Chrystusa, abyś z niej wyszedł”. I w tejże
chwili wyszedł.
Jak
odróżnić charyzmaty prawdziwe od fałszywych?
Przede wszystkich
charyzmaty nie mogą być sprzeczne z Pismem Świętym oraz nauczaniem Kościoła. Proroctwa
otrzymane od Ducha Świętego nie mogą być skierowane przeciwko konkretnej
osobie, aby go potępić, oczernić czy poniżyć. Św. Paweł wskazuje czemu powinny
służyć charyzmaty:
1 Kor 14,26 Cóż
więc pozostaje, bracia? Kiedy się razem zbieracie, ma każdy z was już to dar śpiewania
hymnów, już to łaskę nauczania albo objawiania rzeczy skrytych, lub dar języków,
albo wyjaśniania: wszystko niech służy zbudowaniu.
Św.
Paweł poucza, że proroctwo nie może potępiać całej wspólnoty lub prowadzić do
zamieszania czy podziałów we wspólnocie.
1 Kor 14,33 Bóg
bowiem nie jest Bogiem zamieszania, lecz pokoju. Tak jak to jest we
wszystkich zgromadzeniach świętych,
Podejrzane proroctwa mogą być takie, które nie wiadomo kogo dotyczą, gdy
charyzmaty nie sprawdzają się lub gdy pomimo modlitwy brak jest uzdrowień.
Charyzmatyk musi też być osobą religijną, nie zniewoloną przez jakieś zło,
zdrową psychicznie oraz taką, która wcześniej nie miała do czynienia z
okultyzmem.
Strzeżmy
się fałszywych proroków, których wielu stara się nas atakować ze wszystkich
stron, również z wewnątrz Kościoła, aby nas zgubić, mamiąc nas dobrami
ziemskimi, które szybko przemijają. Nawracajmy się i wierzmy w Ewangelię a
osiągniemy życie wieczne w Niebie. Amen.
„Wiemy, że każdy, kto się narodził z Boga, nie grzeszy, lecz Narodzony z Boga strzeże go, a Zły go nie dotyka” (1 J 5, 18).
Bibliografia:
Bp Romaniuk Kazimierz (przekład) (2013), Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu (Biblia Warszawsko-Praska), Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne.
Katechizm Kościoła Katolickiego (1994), Kongregacja Nauki Wiary, Poznań: Wydawnictwo Pallottinum.
Praca zbiorowa (2006) Biblia Tysiąclecia z komentarzami, Poznań: Wydawnictwo Pallottinum.
Biblia Tysiąclecia (2002), Poznań: Wydawnictwo Pallottinum.
Nowy Leksykon Biblijny (2011), Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Pismo Święte Starego Testamentu (2006), Poznań: Wydawnictwo Pallottinum.
Papież Pius XI (1929, 31 grudnia), Divini Illius Magistri - Encyklika o wychowaniu katolickim, Rzym.
Źródła internetowe: www.vatican.va https://opoka.org.pl/
www.niedziela.pl, www.katolik.pl, www.brewiarz.pl www.liturgia.wiara.pl www.katolicki.net www.biblia.info.pl www.faustyna.pl www.kapucyni.pl www.jezuici.pl www.pijarzy.pl www.gosc.pl
Kod QR do tego wpisu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
edukacja.katolicka@gmail.com