niedziela, 8 listopada 2020

Litania Pokory

 Pan Jezus wielokrotnie mówił o pokorze, m.in. w Ewangelii św. Łukasza Pan Jezus tak pouczał o pokorze, w domu pewnego przywódcy faryzeuszów:

Łk 14,08 ”Jeśli cię kto zaprosi na ucztę, nie zajmuj pierwszego miejsca, by czasem ktoś znakomitszy od ciebie nie był zaproszony przez niego.

Łk 14,09 Wówczas przyjdzie ten, kto was obu zaprosił, i powie ci: ”Ustąp temu miejsca!”; i musiałbyś ze wstydem zająć ostatnie miejsce.

Łk 14,10 Lecz gdy będziesz zaproszony, idź i usiądź na ostatnim miejscu. Wtedy przyjdzie gospodarz i powie ci: ”Przyjacielu, przesiądź się wyżej!”; i spotka cię zaszczyt wobec wszystkich współbiesiadników.

Łk 14,11 Każdy bowiem, kto się wywyższa, będzie poniżony, a kto się poniża, będzie wywyższony”.

Do pokory nawiązywał również w Adhortacji Apostolskiej „Evangelii Gaudium” z 24 listopada 2013 roku Papież Franciszek, który stawia wszystkim głoszącym dobrą nowinę za wzór Maryję. „Istnieje styl maryjny w działalności ewangelizacyjnej Kościoła ... Za każdym razem, gdy spoglądamy na Maryję, znów zaczynamy wierzyć w rewolucyjną moc czułości i miłości. W Niej dostrzegamy, że pokora i delikatność nie są cnotami słabych, lecz mocnych, którzy nie potrzebują źle traktować innych, aby czuć się ważnymi”.

Pokora i delikatność. Cechy nie słabych, a mocnych. Oby zawsze, nie tylko w dziele Ewangelizacji, towarzyszyły wszystkim uczniom Jezusa Chrystusa z Nazaretu. Wszyscy bądźmy niebiańsko mocni.

Litania Pokory Tomasza a Kempis, którą przedstawiam poniżej niech uwalnia nas od lęków i uzdrawia nasze serca.

Człowiek pokorny nie chce zajmować miejsca Boga, chce bardziej służyć niż panować. Pokora to najważniejsza postawa w drodze do Nieba. O pokorę należy cały czas się modlić, bo jeśli ktoś głośno ogłasza, że ma pokorę to tym samym niekiedy wmawia sobie i innym, że jej może nie mieć. Pomódlmy się słowami modlitwy ułożonej przez niemieckiego zakonnika, kanonika, teologa i mistyka Tomasza a Kempis (ok. 1380-1471). Największym jego dziełem jest książka „O naśladowaniu Chrystusa”. Wydanie elektroniczne tego dzieła z 1895 roku jest dostępne na stronie Książnicy Cieszyńskiej pod adresem: https://sbc.org.pl/Content/316492/Publikacja-KC-7358.pdf

 

Litania Pokory do Pana Jezusa

W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego. Amen

 

Jezu cichy i pokornego sercaWysłuchaj mnie!

- od pragnienia, by być szanowanym - Wybaw mnie Panie!

- od pragnienia, by być kochanym - Wybaw mnie Panie!

- od pragnienia, by być chwalonym - Wybaw mnie Panie!

- od pragnienia, by obdarzano mnie czcią i zaszczytami - Wybaw mnie Panie!

- od pragnienia, by być więcej lubianym od innych - Wybaw mnie Panie!

- od pragnienia, by zwracano się do mnie o radę - Wybaw mnie Panie!

- od pragnienia, by być podziwianym - Wybaw mnie Panie!

- od obawy, by nie być upokorzonym - Wybaw mnie Panie!

- od obawy, by nie być lekceważonym - Wybaw mnie Panie!

- od obawy, by nie być odrzuconym - Wybaw mnie Panie!

- od obawy, by nie być oszukanym - Wybaw mnie Panie!

- od obawy, by nie być zapomnianym - Wybaw mnie Panie!

- od obawy, by nie być wyśmianym - Wybaw mnie Panie!

- od obawy, by nie być obrażonym - Wybaw mnie Panie!

- od obawy, by nie być podejrzanym - Wybaw mnie Panie!

- od obawy, by nie być ostatnim - Wybaw mnie Panie!

- aby inni byli bardziej kochani ode mnie - Daj mi łaskę pragnienia tego, Panie!

- aby inni mogli wzrastać w opinii świata, a ja abym mógł się umniejszać - Daj mi łaskę pragnienia tego, Panie!

- aby inni mogli być chwaleni, a o mnie aby się nie troszczono - Daj mi łaskę pragnienia tego, Panie!

- aby inni mogli być bardziej lubiani we wszystkim - Daj mi łaskę pragnienia tego, Panie!

- aby inni byli świętsi ode mnie, byle bym ja, na ile mogę, stał się świętym - Daj mi łaskę pragnienia tego, Panie!

- abym nienawidził wszelkiego grzechu, lecz pragnął świętości całym sercem - Daj mi łaskę pragnienia tego, Panie!

- abym zawsze pragnął poznać prawdę o sobie - Daj mi łaskę pragnienia tego, Panie!

- abym zawsze pragnął uznać prawdę o sobie - Daj mi łaskę pragnienia tego, Panie!

- abym zawsze pragnął żyć prawdą o sobie - Daj mi łaskę pragnienia tego, Panie!

- abym zawsze pragnął pokochać prawdę o sobie - Daj mi łaskę pragnienia tego, Panie!

Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata, przepuść nam, Panie.

Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata, wysłuchaj nas, Panie.

Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata, zmiłuj się nad nami.

Jezu cichy i pokornego serca

Uczyń serce moje według Serca Twego

Módlmy się: Obdarz mnie, Panie, ufnością, bym pokornie przyjmował to, czego zmienić nie mogę; daj, odwagę, bym zgodnie z Twoją wolą mocą łaski zmieniał to, co zmienić mogę; udziel mi mądrości, bym wsparty światłem Ducha Świętego umiał roztropnie, odróżniać zawsze jedno od drugiego. Przez Chrystusa Pana naszego. Amen.

Maryjo, Matko pokornych, módl się za mną.

Św. Józefie, Opiekunie pokornych, módl się za mną.

Św. Michale, który jako pierwszy walczyłeś z pychą, módl się za mną.

Wszyscy Sprawiedliwi i święci, uświęceni przede wszystkim na drodze pokory, módlcie się za mną.

Módlmy się: Jezu, który powiedziałeś: „Uczcie się ode mnie, bo jestem cichy i pokorny sercem” uczyń serce moje według serca Twego. Amen.

Modlitwa o łaskę pobożności

Panie, Boże mój, Ty jesteś moje wszystko. A kimże ja jestem, że ośmielam się mówić do Ciebie? Najnędzniejszy z Twoich nędznych sług, robak nikczemny, najnędzniejszy i lichszy niż mogę pomyśleć i mam odwagę wypowiedzieć. A jednak pamiętaj o mnie, Panie, choć jestem niczym, nic nie mam, nic nie znaczę. Ty jeden jesteś dobry, sprawiedliwy i święty, Ty wszystko możesz, wszystko przewyższasz, wszystko napełniasz, a tylko grzesznik pozostaje bezradny bez Ciebie. Wspomnij na litość swoją i napełnij moje serce łaską, bo przecież nie chcesz, aby dzieła twoje były puste. 6. Jakże zdołałbym zgodzić się na samego siebie w tym biednym życiu, gdyby nie umacniało mnie Twoje miłosierdzie i łaska? Nie odwracaj ode mnie oblicza, nie odwlekaj przyjścia, nie odbieraj mi Twojego ukojenia, niech moja dusza nie zostaje bez Ciebie jak ziemia bez wody. Panie, naucz mnie pełnić Twoją wolę, naucz mnie stać przed Tobą godnie i pokornie, bo Ty jesteś moją mądrością, Ty, który mnie znasz, a poznałeś mnie jeszcze przed początkiem świata i zanim przyszedłem na świat. Amen.

 

W imię Ojca i Syna i Ducha Świętego. Amen

Kod QR do tego wpisu






 

Strona
Ten link przenosi na górę strony

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

edukacja.katolicka@gmail.com